Op dinsdag 28 januari vond de derde workshop rondom Grunnsonic plaats in het Gasfornuis in Groningen. Onder leiding van Jan Pier Brands werden optredens van de acts geëvalueerd. Hoe verging het ze, wat hebben ze geleerd en vooral, wat heeft het ze opgeleverd.
Na een korte opening en introductie van Jan Pier Brands was het tijd voor de bands om hun bevindingen te delen. Als eerste nam Meadowlake het woord. Wat Grunnsonic hun gebracht heeft? Acht shows op onder andere Geduvel in Flat Iron en de Energy Stage, een producer die nummers gaat mixen en masteren, shows in Utrecht en Amsterdam en nog in onderhandeling met Hedon, Podium Asteriks en Doornroosje/Merleyn voor optredens. Al met al een mooie vangst.
De tweede band die mocht vertellen hoe het ze vergaan was is Menhir. Zij speelden één show in De Walrus en hebben daar vooral veel feedback van het publiek aan over gehouden. Ook waren programmeurs van Tivoli en Into the Grave aanwezig bij hun show. Hun volgende stap is om de feedback op een praktische manier te verwerken en contact te zoeken met de programmeurs om te kijken wat er voor optreedmogelijkheden zijn.
De beurt was nu aan Van Rossum Electrowerken. Zij hadden samen met hun manager vooraf twee doelen gesteld voor het festival: 2 shows buiten Groningen en twee lijntjes naar festivals in binnen-/buitenland uitzetten. De act speelde 2 shows die allebei op woensdag plaatsvonden. Het bleek dat veel van de professionals die waren uitgenodigd pas op donderdag aankwamen waardoor ze niet bij de show konden zijn. Mede hierdoor waren de doelen niet gehaald. Wel zijn ze benaderd door een plugger en is er contact geweest met een DJ van een online radiostation.
Model Depose wilde gewoon heel veel spelen tijdens Eurosonic, maar dat kwam niet van de grond. Ze hebben daarom maar zelf twee evenementen georganiseerd. Dit waren Aftersonic in het Platformtheater en Geduvel (in-store optredens). Zij wilden hier graag meer van maken door een internationale act er bij te betrekken en dat is ze gelukt. Een paar telefoontjes later hadden ze voor een krat bier Kadebostany geregeld.
Ook The Tightropes hebben veel gespeeld tijdens Eurosonic. Veel van de shows waren vroeg op de dag geprogrammeerd. Hierdoor was het goed druk bij de optredens. Ook heeft hun boekingsbureau flink z’n best gedaan en dat heeft geresulteerd in veel opties voor nieuwe shows. Verder zijn er recensies geweest van Gitarist en 3voor12 en is er contact met 3FM.
Wie het zonder hulp van een boekingsbureau moest doen was Vincent Kenter. Hij speelde vijf shows en heeft daarbij veel feedback gekregen vanuit het publiek. Een nadeel van singer/songwriter zijn is dat je in je eentje een show doet en daarna geen tijd hebt om met boekers of programmeurs te praten omdat je moet afbouwen of snel naar een ander optreden moet. Wel waren er mensen uit België speciaal voor zijn show gekomen.
De Subsonic was niet de ideale setting voor de muziek van J’lectroniq. Tijdens de show waren ook hier veel mensen uit België aanwezig. Inmiddels is er contact geweest om shows in België te regelen en heeft zijn optreden op Grunnsonic er voor gezorgd dat busmaatschappij Qbuzz zijn muziek heeft gebruikt voor een promotiefilm. Ook J’lectroniq speelde op Geduvel.
De band Sprokkelhout heeft veel pech gehad. De gitarist had een week voor het festival de pees in zijn hand beschadigd toen hij er een theekopje op liet vallen. Hierdoor kon hij niet meedoen aan de optredens. Dit is opgevangen met een vervangende gitarist voor 2 van de 3 optredens die ze gespeeld hebben. Ze konden echter niet spelen zoals ze hadden gewild.
Al met al was Grunnsonic 2014 voor de acts een zeer vruchtbare editie. Veel shows, zelf opgezette evenementen, fans uit België, contacten met Hedon, Podium Asteriks, Doornroosje/Merleyn, Tivoli, Into the Grave, recensies van Gitarist en 3voor12, feedback van publiek en professionals, een klus bij Qbuzz, een krat bier voor Kadebostany en dit waren alleen nog maar een handjevol acts die bij de workshop aanwezig waren. Hoe het de andere acts vergaan is zullen we zeker gaan zien dit komende jaar.