Dinsdagavond 29 november vond de vierde provinciebrede Groninger popmeeting plaats, georganiseerd door POPgroningen in samenwerking met (en in het gebouw van) Noorderpoort Kunst & Multimedia. Door middel van een email poll is er vooraf aan de meeting geïnventariseerd welke thema’s de genodigden graag wilden bespreken. Aan de hand daarvan is het programma opgesteld.
Er waren mensen uit provincie en Stad uitgenodigd van verschillende disciplines: popmuzikanten, festivals, podia, muziekprogrammeurs, managers, boekers, faciliteiten-aanbieders, opleidingen, muziekscholen, instellingen, overkoepelende organisaties etc. Doelen van de meeting zijn ontmoeting; kennismaking; inzicht geven; ervaringen; ideeën en kennis (tips & tricks) uitwisselen en netwerk bieden. Om de Groninger popscene in zijn geheel te versterken. De presentatie werd verzorgd door Lara Harbers.
De avond startte met een panel over het onderwerp Verbinding & Samenwerking. De panelleden die daarbij met elkaar in gesprek gingen waren Joey Ruchtie (Eurosonic/Noorderslag, Oosterpoort), Merlijn Poolman (Subsonic, Subciety, DJ tour China) Jan Derk Diekema (de Biotoop/Carex) Marijn Nagel (Nacht van Kunst & Wetenschap) en Arthur Vroomans (Pekelpop). Één van de conclusies was dat je vooral vaker met elkaar in gesprek moet gaan. Zo kom je er vervolgens ook achter of een mogelijke verbinding of samenwerking zinvol is. Van concurrentie binnen Groningen zelf is niet echt sprake, de meeste partijen kunnen prima naast elkaar bestaan en willen elkaar graag helpen.
Na een korte pauze werd het programma hervat met een panel over Publiciteit, media en andere manieren van promotie, waaraan Marcel Duzink (Muzink), Bastiaan Nijbroek (marketingexpert, Boxful of Trees artiestenmanagement) Teo Lazarov (DVHN, DATmag, Sikkom) , Chris Moorman (Popronde NL) en Arnoud Heikens (hoofd publiciteit Vera en Simplon) deelnamen. Er werden o.a. marketing tips gedeeld voor acts en podia aan de hand van praktijkvoorbeelden van Towns of Saints, Orange Skyline, Noisia, Vera en Popronde NL. Ook het publiek mengde zich zo nu en dan in het gesprek door het stellen van vragen.
Tijdens het derde onderdeel werden de aanwezigen opgesplitst in kleinere groepen op basis van hun werkdiscipline (Muzikanten, boekers, managers, labels, media; Festivals; Podia; Faciliteiten-aanbieders). Onder leiding van een gespreksleider konden de bezoekers nader kennis maken met elkaar en de voor hen relevante zaken bespreken in een kleiner comité. Tot slot was er een gezellige borrel.
Aan de hand van de hoge opkomst en veel positieve reacties van de aanwezigen kan geconcludeerd worden dat de vierde provinciebrede Groninger popmeeting geslaagd is en daarom voor herhaling vatbaar. De Groninger popmeeting wordt mede mogelijk gemaakt door VRIJDAG.