De eerste Grunnsonic workshop vond plaats op 6 december en was o.l.v. Bastiaan Nijbroek (o.a. manager van Orange Skyline en Town of Saints). Bovendien was Joey Ruchtie van Eurosonic Noorderslag aanwezig. Totaal vulden zo’n 50 muzikanten de vergaderzaal van de Oosterpoort. Het doel van de workshops was dat de muzikanten een plan opstellen om hun kansen tijdens ESNS17 optimaal te benutten.
JOEY RUCHTIE OVER KANSEN TIJDENS EUROSONIC NOORDERSLAG
Tijdens het eerste deel vertelde Joey Ruchtie o.a. over de kansen die ESNS biedt. Sowieso kunnen we er vanuit gaan dat alle partijen uit de Nederlandse muziekindustrie van de partij zijn. In totaal zullen er 4000 professionals aanwezig zijn uit binnen- en buitenland. Er is hiervan een lijst beschikbaar via het inloggedeelte van de website van ESNS. Er staan veel grote spelers op de lijst en als je het als act goed aanpakt zijn die mensen allemaal bereikbaar. Overdag praten deze mensen veel met elkaar, en ’s avonds gaan ze de stad in om acts te bekijken. Wat ook goed is om te weten is dat er elke dag afgevaardigden van de ETEP (European Talent Exchange Programme) samen komen en hun tip voor de dag delen, één band uit hun eigen land, en één band uit het buitenland. Daar worden ook verrassend vaak Nederlandse bands bij genoemd. Verder wordt Grunnsonic gewoon gezien als onderdeel van ESNS en worden dit wel degelijk serieus genomen door partijen uit binnen- en buitenland.
Na het eerste deel verliet Joey de workshop en ging Bastiaan in op welke concrete stappen acts kunnen zetten om zich in the picture te spelen bij de voor hen belangrijke partijen. Hier een aantal onderwerpen en tips afkomstig uit de eerste workshop:
INZICHTEN EN TIPS UIT GRUNNSONIC WORKSHOP #1
Ga gericht te werk: kies de partijen die bij je act passen en nodig ze persoonlijk uit voor je show
Zo heeft Traumahelicopter iemand van Burger Records uit de VS in laten vliegen, waarna ze door hen getekend werden. Doe onderzoek naar de partij die je wilt benaderen en kijk of ze vergelijkbare acts in hun roster hebben.
Benader een partij op een persoonlijke manier en kom met feiten
Benader iemand op een persoonlijke manier en met de juiste toon. Een complimentje kan wonderen doen. Kom verder met een goed, kort en bondig verhaal. Het is goed om feiten te noemen die de sterke punten van een act aantonen. Ook helpt het als je iemand eerder eens benaderd hebt, dan kun je zo’n contact warm houden.
Benader partijen ook achteraf, na je show
Maak niet de fout dat je alleen je optreden doet op ESNS en er dan niets uit haalt, dat heeft geen zin. Zorg ook dat je iemand achteraf benaderd.
Zet twee partijen naast elkaar indien mogelijk
Het mooiste zou zijn om twee partijen tegelijk naast elkaar te zetten tijdens een optreden, dat is goed voor je onderhandelingspositie als artiest.
Vertegenwoordiger in arm nemen vs. zelf je act vertegenwoordigen
Volgens Joey Ruchtie is een vertegenwoordiger niet per se nodig, de kans om met of zonder vertegenwoordiger iets voor elkaar te krijgen is gelijk. Bastiaan vindt dat de muzikant zichzelf het beste zelf kan verkopen. Soms heeft een artiest daar in het begin alleen de juiste sturing voor nodig. Het is een kwestie van doen en je wordt er steeds beter in naarmate je het vaker doet.
Maak gebruik van het feit dat je een thuiswedstrijd speelt
Als Groninger act ken je de stad en heb je connecties die kunnen helpen. Bovendien kan je van tevoren iets leuks op touw zetten dat de aandacht trekt van de persoon die je wilt bereiken. Zo zou je erachter kunnen komen in welk hotel iemand zit en bijvoorbeeld een deurhanger van je act kunnen ophangen. Of je kan de stad volplakken met posters. Of je kan je muziek in alle winkels in de Herestraat laten draaien. Verzin maar iets geks, alleen zorg er wel voor dat wat je doet bij je act past. Gewoon mooie artwork of iets dergelijks kan ook opvallen.
ESNS is een middel, geen doel op zich
Staar je niet blind op ESNS alleen, denk ook na over wat je na ESNS gaat doen en zie het in het grote geheel van je plan.