Tips uit Skills & Knowledge Sessie #2: Hoe kom ik aan optredens?

Afgelopen woensdag 19 april was de tweede sessie van Skills & Knowledge rondom het thema ‘Hoe kom ik aan optredens?’. Het panel bestond dit keer uit Peter Dijkstra (programmeur Oerol, Welcome to the Village, Simplon), Sjors Kiewiet (programmeur Poppodium Het Bolwerk en MadNes festival), Marcel Duzink (boeker management- en boekingskantoor Muzink), Janna Albada (boeker Agents After All en coördinator Popronde Utrecht) en Harmen Ridderbos (Artiest, Town of Saints en Electropoëzie). Het panel werd geleid door Bastiaan Nijbroek (manager Orange Skyline en Town of Saints).

Reportoire beheersen
De eerste vraag was: waar moet je aan voldoen voordat je gaat optreden? Ten eerste moet een act hun muziek goed over kunnen brengen, je moet het repertoire goed beheersen. Daarnaast is het belangrijk dat je weet voor wie je muziek maakt. Wie is je publiek? Zoek die mensen op. Maak daar een plan voor, stippel een route uit.

Bier drinken in de kelderbar
En hoe kom je dan aan optredens? Het is handig om te weten wie lokaal in hetzelfde genre zitten, volgens Harmen Ridderbos. Dan kan je samenwerkingen aangaan. Persoonlijk contact is gewoon belangrijk. Ik ging bijvoorbeeld regelmatig naar de Vera kelderbar om bier te drinken, zo leer je op den duur wel mensen kennen.

Huiskamerconcerten en kroegen met vast publiek
Huiskamerconcerten en kleine plekken zijn goed voor de eerste tour, die optredens zijn vaak laagdrempeliger en makkelijker te krijgen. Kroegjes met vast publiek zijn ook goed, in dorpen in Friesland bijvoorbeeld, niemand kent je en toch zit de tent vol.

Foto: Floris Duijn

Spreid je kansen in de stad
Verder, spreid je kansen in de stad. Er zijn vast wel 10 plekken in Groningen waar je kunt optreden. Elke plek is een kans om jezelf te laten zien aan nieuw publiek en om nieuwe mensen uit de muziekscene te leren kennen. De meeste programmeurs geven lokale acts voorrang, dat is ook vaak een beetje het doel van een poppodium en dat kan dus in je voordeel werken. Maar je kan maar een beperkt aantal keer per jaar spelen in bijvoorbeeld Simplon of Vera, dus daarom is het goed om ook andere opties te hebben.

Optredens leveren nieuwe optredens op
Verder leveren optredens vaak nieuwe optredens op, wees jezelf daarvan bewust. Wees dus lief tegen personeel en publiek, want mensen praten met elkaar en een slechte reputatie kan snel tegen je werken.

Gigs regelen buiten de stad
Gigs regelen buiten je eigen regio is gewoon lastiger. Het publiek kent je niet en komt dus ook niet per se opdagen. Dat weten ook café-eigenaren en programmeurs. Een oplossing hiervoor is om samen met een lokale act een optreden of een tour te doen. Kijk welke lokale act in hetzelfde genre zit en bericht zo’n act gewoon via Facebook. Bouw ook vooral je netwerk op tijdens deze uitstapjes. Ga bier met ze drinken na het optreden. Je weet nooit waar het goed voor is. En ook belangrijk: raadpleeg je connecties tijdig. Als je last minute iets wilt regelen is dat vaak niet mogelijk.

Wat wil een programmeur zien voordat hij boekt?
Dit verschilt dit per festival/podium. “Voor Simplon UP is een opname genoeg, voor Welcome to the Village wil ik de act eerst live zien:” zegt Peter Dijkstra. Sjors Kiewiet van het Bolwerk in Sneek vindt een goede live video belangrijk. “Daarop is te zien hoe een act beweegt en wat de reactie is van het publiek. Een EPK kan ook belangrijke factor zijn, ik kijk dan bijvoorbeeld naar het aantal likes. Dit is vooral gebruikelijk bij hiphop acts. Ook zijn de resultaten van eerdere shows handig. Hoeveel mensen kochten een ticket in een vergelijkbaar podium? Verder zijn ook Spotify en YouTube belangrijke referentiekaders. We bellen ook met collega’s van soortgelijke zalen om informatie in te winnen. Uiteindelijk wil je weten dat er mensen komen en dat het boeken van een act zich terugbetaalt.” Janna Albada checkt als coördinator van Popronde Utrecht vaak de biografie, de persfoto en de muziek. Ze luistert in eerste instantie maar 1 of 2 songs, zorg er dus voor dat je beste nummers vooraan zet. Het bandplan checkt ze eigenlijk nooit.

Benaderen van programmeurs
Iedereen heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing qua benadering, maar in het algemeen: niet bellen, niet berichten op FB. Liever mailen en houd het kort. Herinneren mag, tweede keer ook, niet tien keer. Wees specifiek, laat weten bij welke band je in het voorprogramma wilt en meld dit meteen in het onderwerp, dan is de kans vele malen groter dat ze ja zeggen. “Het is goed als je moeite hebt gedaan, dat je weet wat we doen, dan geef ik altijd antwoord. En enthousiast zijn helpt ook.”

Wanneer benaderen
Timing is belangrijk, een programmeur vier tot vijf maanden van tevoren benaderen is een goed richtpunt, zeven maanden van tevoren benaderen is vaak te vroeg. In het geval van festivals is die timing weer net anders, die boeken een groot deel van de acts zes maanden van tevoren.

Wanneer ben ik goed genoeg?
Dit is subjectief en het gaat niet altijd om kwaliteit, als je act maar geaccepteerd is binnen een bepaalde groep. De lat hangt ook af van de optreedplek. Je kan de kwaliteit gewoon checken. Wie zijn je collega’s, wie zijn je concurrenten voor een bepaald podium of festival? En vraag jezelf af: is mijn act uniek genoeg in de markt?

Toon gedrevenheid
Weet ook dat je negen van de tien keer nee krijgt, maar die ene ja kan de sleutel zijn tot meer. Laat je gedrevenheid zien. Blijf aankloppen, niet onzeker worden, wees overtuigd van je act. Weet ook dat gewoon niet alle mails beantwoord worden, er heerst een chronisch tijdgebrek in de culturele sector. En bij nee, dat heeft niet altijd met je muziek te maken, houd daar rekening mee.

Foto: Floris Duijn

Cijfers
Er werden ook wat cijfers genoemd. De verdeling op ticketverkoop bij een poppodium, na de break, is meestal 80% artiest/20% podium, soms 60 artiest/40 podium, en heel soms 50/50. Als support act mag je best rond de € 150,- vragen. Een muziekcafé betaalt doorgaans € 350,- per optreden. Voor een lokaal festival kan je rekenen op een vergoeding van tussen de 100,- en 300,- Euro.

Verder nog een tip wat gages betreft: houd een standaard gage aan per soort optreden. Ga dit niet te vaak veranderen, dat zorgt voor onduidelijkheid en extra kopzorgen. Gooi jezelf niet te snel in de verkoop. Je muziek heeft waarde. Mensen komen ernaar kijken en je bezorgt ze een leuke avond.

Publiek, promotie en pegels
Het ene jaar nee zeggen tegen een lage gage, een jaar hard werken en het jaar erop een hogere gage vragen kan werken. Echter, spelen voor voor weinig kan ook een investering zijn. Als je het goed doet word je wellicht later nog eens gevraagd worden voor een hogere gage. Bovendien, als je hebt gespeeld op een toonaangevend festival kan je dat gebruiken als promo, het is als het ware een keurmerkje erbij. Bij het sluiten van deals met podia of festivals hanteert Muzink de 3 P’s, die ook voor veel acts zullen gelden: publiek, promotie en pegels. “Daar zou je de P van plezier nog aan toe kunnen voegen.” voegt Sjors Kiewiet toe.

Hoe gaat een boeker te werk?
Het gebeurt wel dat boekers de acts vragen of ze een samenwerking aan willen gaan, andersom kan ook. Sommige kantoren geven zelfs een voorschot als acts bij hen tekenen. De verplichting als act als je tekent is exclusiviteit. En 15% van je gage voor een optreden naar hen als vergoeding voor hun dienstverlening. En zijn ook boekers die jou je volledige gage laten nemen, en een festival/club los 15% commissie over die gage in rekening brengen. 15% is een vaste fee voor Nederland. In Engeland ligt die fee op 20%. Verder wordt er gevraagd om een wishlist van de act. Dan kan de boeker bepalen of het realistisch is en of ze die verwachtingen waar kunnen maken.”

Überfan
Marcel Duzink wil meteen kansen zien bij het spotten van een act. “Ik wil het liefst meteen tien plekken in gedachten hebben waar een act kan optreden. Ik moet daarbij wel achter de band staan, maar ik hoef niet meteen überfan te zijn. Wij zijn een allround boekingskantoor. Dat wil zeggen dat we verschillende soorten acts in ons roster (artiestenbestand) hebben. Verder vinden we het leuk om acts van 0% op te bouwen. We willen dus de potentie in een act zien.”

Foto: Floris Duijn

Voordelen van zelf boekingen regelen

Je kunt het natuurlijk ook gewoon zelf doen, dat heeft ook voordelen. Je hebt alle controle, ook over wat je wilt uitdragen. Harmen Ridderbos heeft hier wel ervaring mee. “Ik was er vanaf januari t/m april 2 dagen per week mee bezig om in september geboekt te worden. Het is lastig, het is veel werk maar je leert zo wel de mensen wel kennen.”

Het beste visitekaartje ben je zelf
Tijdens de Grunnsonic workshops kwam het ook al even naar voren: het beste visitekaartje ben je zelf.  Zie hier het verslag van Grunnsonic Workshop #1 en #2. Je moet als act zelf ook gewoon 100% geven, de boeker kan dan zorgen voor de extra 10%. Of je nou een boeker hebt of niet, in beide gevallen; ga zelf praatjes maken, vraag visitekaartjes en laat boekers het werk afmaken. Dit houdt ook je boeker scherp.

Eurosonic/Noorderslag
Wij als acts uit Groningen moeten ook zeker ES/NS niet uit het oog verliezen. Iedereen is in Groningen. Neem het mee in je planning, zorg dat je iets te melden hebt aan de boekers, programmeurs, labels, maar ook zeker aan de pers.
Wat de boekers en programmeurs daadwerkelijk doen tijdens ES/NS verschilt per persoon en organisatie. Marcel Duzink is vooral bezig met het leggen van connecties voor zijn huidige acts. Peter Dijkstra is tijdens ES/NS wél op zoek naar nieuw lokaal talent en checkt vooral randprogrammering, zoals bijvoorbeeld ook Grunnsonic. Houd daar rekening mee in de benadering van professionals.

Skills & Knowledge Sessions #6: Hoe manage ik mijn act? Klik hier voor het verslag.
Skills & Knowledge Sessions #5: Hoe zit het met Buma/Stemra, Sena en Norma? Klik hier voor het verslag.
Skills & Knowledge Sessions #4: Hoe promoot ik mijn muziek? – Klik hier voor het verslag
Skills & Knowledge Sessions #3: Hoe release ik mijn muziek? 
Klik hier voor het verslag.
Skills & Knowledge Sessions #2: Hoe kom ik aan optredens? Klik hier voor het verslag.
Skills & Knowledge Sessions #1: Je muziek opnemen – Klik hier voor het verslag.

De Skills & Knowledge Sessions en POPgroningen zijn powered by VRIJDAG.