Social media. Veel artiesten weten nog niet goed wat ze er mee moeten en ook de labels kwamen traag op gang op dit vlak. Social media is hét platform is waar je niet alleen je muziek kan promoten maar ook echt een connectie met je publiek kan opbouwen. Maar hoe doe je dit nou eigenlijk? Hoe persoonlijk moet je zijn? Deze vragen en meer werden 4 juli behandeld in een masterclass ‘social media voor artiesten’ tijdens de tweede editie van Skills & Knowledge sessie, door niemand minder dan Anna Oosterling.
Anna is de oprichter van het Social Collectief, onderdeel van Get Your Act Together. Wat niet te omschrijven is als een platform of onderwijsinstelling maar een call-to-action. In de afgelopen 6 jaar heeft Anna de wereld gezien als tourmanager (o.a. Chef’Special, Dotan, Jack Parrow, Laura Jansen) en zich in de tussentijd ontwikkeld tot social media strateeg. Tot voor kort was ze actief als tourmanager en director brand communications bij Typhoon, verder geeft ze marketingles op het Conservatorium Haarlem en examineert ze op de Herman Brood Academie.
Met Anna als de aangewezen persoon om deze masterclass te geven kwamen de deelnemers samen bij VRIJDAG. De avond werd verdeeld in twee delen waarbij Anna de groep voor de pauze stap voor stap de achterliggende kennis overbracht om vervolgens de social media van de deelnemers te voorzien van feedback.
Na een korte inleiding waarbij Anna de groep informeerde over haar achtergrond ging ze snel over op de stof. Ze vertelde dat het voornamelijk gaat om de juiste vragen stellen. Want wat wil je eigenlijk bereiken? Meer likes of verkochte EP’s? Is dat het juiste doel? Volgens Anna zou de vraag als volgt moeten zijn: “Hoe bouw ik een langdurige en vruchtbare relatie met mijn publiek?”
Het wordt al snel duidelijk dat ook op dit gebied, kwaliteit boven kwantiteit gaat. Want wat heb je aan duizenden volgers als er maar een handje vol een concertkaart of EP koopt? Dan zijn 100 betrokken, actieve en trouwe volgers toch veel beter. De voor de hand liggende gedachte dat je je als artiest jezelf maar moet blijven verkopen wordt hierbij ook onderuit gehaald. Je hoeft niet te verkopen maar het verhaal creëeren waar naar geluisterd gaat worden. Want wat wil je losmaken? Wie is de doelgroep hiervan? Waar kan je ze vinden op social media? Hoe en wanneer spreek je ze aan?
Het verschil tussen social media en andere kanalen is dat de gebruikers de content bepalen en daarnaast ook hoe deze ontvangen gaat worden. Elk platform heeft daarbij een eigen uiting en gebruik.
Een terugkerend thema deze avond zijn de algoritmes. Met name Facebook (en dus ook Instagram want dat is ook van Facebook) is hier een grote speler in. Deze ritmes herkennen je gebruik en laten een gebruiker van het platform zien waarvan zij denken dat het voor de meeste interactie zorgt. De belangerijkste tip die Anna hierover weet te geven is: variatie. Wissel je berichten af. Wissel met foto’s, bewegend beeld en tekst en hashtags. Daarnaast is het erg belangrijk dat je niet teveel hashtags gebruikt. Oh en die knop waarbij je bericht automatisch óók op Instagram, Facebook of Twitter wordt geplaatst? Die kan je beter ook vermijden. Niet alleen vind het algoritme al deze dingen het ‘vissen naar’ maar is ook je publiek niet gecharmeerd van teveel herhaling en copy paste werk. Neem dus even de tijd om op verschillende kanalen, verschillende berichten te plaatsen. En waarom is dit erg belangrijk? Het is gebleken dat wanneer een volger gemiddeld drie berichten achter elkaar niet van een like of reactie voorziet, het ritme ervoor zorgt dat de volger dus ook minder van je gaat zien en meer van een ander.
Ken je doelgroep. Dat wordt duidelijk gemaakt met een vergelijking tussen een fan van Jan Smit en een fan van Lil Kleine. Want de eerste gebruikt graag twitter en facebook en houdt van foto’s met tekst die bijvoorbeeld na etenstijd worden geplaatst. De Lil Kleine fan is daarbij sneller gecharmeerd van een Snapchat of een Instagram rond een uur of 23:00 tijdens het klaarmaken voor een nachtje uit. Waar is je doelgroep te vinden en wanneer? Dat helder krijgen is de eerste opdracht die Anna de deelnemers meegeeft.
Dit is daarnaast ook te herleiden in betaalde campagnes waarbij je de doelgroep super specifiek kan targeten. Een goede tip die Anna meegeeft is dat je beter verschillende campagnes per doelgroep of locatie kan starten dan dat je een hele uitgebreide campagne start met een hele brede doelgroep. Niet alleen ben je het algoritme slimmer af, de kans dat er interactie volgt waardoor Facebook je campagne als succesvol beschouwt wordt hier veel groter door en daarmee wordt het bereik voor je vergroot.
Op de vraag of je maar akkoord moet gaan met de mensen die je aantrekt weet Anna te vertellen dat je je natuurlijk ook actief kan profileren naar een doelgroep die jij graag wil aanspreken. Dit maakt ze helder aan de hand van Gers Pardoel als voorbeeld, die nu meer over zijn kinderen is gaan delen om andere ouders aan te spreken. Daarnaast mag je natuurlijk zelf bepalen hoe persoonlijk je wordt.
Wat is de trend? Met een overzicht van de trends op het gebied van social media wordt het duidelijk dat we ons nu bevinden in een tijd waar livestreamen erg populair is en Virtual Reality de toekomst is. Of je overal in moet meegaan hangt weer af van de vraag of dit bij je doelgroep of bij jou past. Wel is het goed om je hier erg bewust van te zijn. Het hoeft niet maar vorm is erg bepalend. Het geeft je mogelijkheden in manieren van presenteren. Wat past bij jou?
Wanneer Anna de deelnemers vraagt wat volgens hen echt niet meer kan, volgen er vele verschillende antwoorden. Dat illustreert mooi hoe anders dit voor iedereen is. Waarbij de ene die zoveelste selfie niet meer kan uitstaan, is de ander helemaal klaar met de dwingende toon waarop sommige artiesten communiceren. Dat laatste is nog even het oderwerp van gesprek. Anna verteld dat het voor de gemiddelde volger het een hele stap is om iets te liken, laat staan te delen. Maak het je publiek daarom zo makkelijk mogelijk. Niet te veel stappen en vooral iets waardoor het gevoel onstaat dat ze er bij horen. Dat laatste werkt vooral goed bij jongere volgers die hier meer naar op zoek zijn.
De tweede opdracht die Anna meegeeft is het verzinnen van 5 onderwerpen waar je over wil plaatsen. Dit om afwisseling in je berichten te houden en ook meer mensen aan te spreken. Heb je naast je band ook nog een hele lieve kat of maak je het je persoonlijke missie om elke koffie tent in Nederland uit te proberen? Dan is er een grote kans dat je hiermee weer een hele grote groep aanspreekt.
Tijdens de tweede helft worden er een paar social media pagina’s van deelnemers bekeken. De groep is wat stil en is Anna voornamelijk aan het woord waarbij haar eigen social media kanale worden gebruikt als toelichting. Een paar tips die Anna geeft zijn:
- Verzamel een groepje fans die je af en toe kan vragen om feedback te geven. Deel af en toe een sneak preview van wat er komen gaat en sta open voor de ideeën die gegeven worden
- Wordt lid van de Social Collectief Facebook groep voor de laatste tips & tricks en het stellen van vragen
- Denk aan de combinatie van hashtags en wissel af
- Deel berichten van een ander of je show of liedjes: dit is bescheiden en komt eerlijk over
- Deel snippets van je wat maakt. Het publiek wil je horen en met alleen maar foto’s wordt dit niet duidelijk!
- Wat kom je tegen als je je eigen naam opzoekt op Facebook? Het eerste openbare bericht wat je tegenkomt doet het goed. Wat zie je hier?