Online Skills & Knowledge sessie: Press Play – Feedback op je track! Een interactief panelgesprek met Jorien Renkema, Phil Tilli, Paul Maaswinkel en Tim Dawn. Woensdag 14 juli 2021 – via Zoom.
Hoe maak je een goede song, waar moet je op letten voordat je een track de wereld in stuurt en hoe onderscheid je je in die berg nieuwe muziek. Voorafgaand aan de sessie konden Groningse bands en acts demo’s insturen die ze tijdens de sessie konden laten horen.
Sinds 2014 is Jorien Renkema één van de vaste gezichten van 3FM en krijgt ze wekelijks behoorlijk wat nieuwe muziek te horen. Ze is elke werkdag te horen tussen 09.00 en 12.00 met haar programma Zin In! Vol energie brengt ze je bekende classics en de nieuwste ontdekkingen.
Phil Tilli heeft in zijn tijden als gitarist van Moke (uitgeroepen tot best geklede band van Nederland) flink wat kilometers gemaakt als voorprogramma van zijn grote held Paul Weller. Na getourd te hebben met wereldsterren als Keane, Amy MacDonald en Razorlight merkt 2014 voor Tilli het einde van zijn band lidmaatschap. In datzelfde jaar pakt hij een nieuwe koers op: Muziekmanagement. Onder de naam BEAT SURRENDER MUSIC vertegenwoordigt hij artiesten als Lucas Hamming, Inge van Calkar en Orange Skyline.
Paul Maaswinkel is music producer, songwriter en vocal coach. Hij is gespecialiseerd in compositie en storytelling en deed veel ervaring op in de theaterwereld. Samen met Ico Balt, Marcel Caron en Sjoerd Vriesema werkt hij sinds begin dit jaar onder de naam Lake Woozoo. Vanuit hun studio’s in Leeuwarden werken ze samen met artiesten op het gebied van songwriting en productie en bieden ze begeleiding in zowel creatieve als zakelijke ontwikkeling. Lake Woozoo werkt met onder meer Ginge, HALCYON, Willie Darktrousers, The Resurrection, OIJ en Inge van Calkar.
Singer-songwriter Tim Dawn verruilde zijn liefde voor gerechtigheid voor liefde voor muziek. Na een succesvolle Popronde en voor- en naprogramma’s van o.a. Harry Styles en Hozier, brak hij eind 2018 door met single ‘Walking On A Wire’, die NPO Radio 2 TopSong werd en miljoenen keren werd gestreamd op Spotify. In het najaar van 2021 verschijnt zijn debuutalbum.
DEMO DO’S & DON’TS
De ene demo is de andere niet… Maar hoe zorg je dat jouw demo opvalt in die berg nieuwe muziek?
- Wees kritisch; voordat je je demo de wereld in stuurt, zorg dat hij door de productie is gegaan en laat het vooral ook aan andere mensen horen. Phil: “Je kan maar één eerste indruk maken. Als je eerste demo bij een platenmaatschappij ligt en je bent een aantal maanden veel verder en stuurt je tweede demo, zijn ze misschien geneigd om je demo sneller af te schieten. Wees dus kritisch voordat je iets werkelijk naar buiten brengt. Laat het aan andere mensen horen voor je het de wereld in slingert.”
Een demo is voor Tim Dawn echt een achter de schermen ding. “Het kan verschillend zijn wat een demo is. Ik stuur het eerst intern naar mijn producer. Om te kijken of we het gaan uitwerken ja of nee. Het hangt af van waarvoor je de demo wil gebruiken en wat je doel is. Ik zou het niet direct online te zetten.”
Zing je in een andere taal? Zorg dan dat je uitspraak goed is!
Labels en radiostations krijgen veel nummers toegestuurd en een te lange intro kan in sommige gevallen een negatief effect hebben. Je wilt natuurlijk dat een festival of label iets voor je kan doen, zorg dan dat je snel tot je punt komt. Phil: “Eindeloze intro’s worden al snel een moeras van oninteressante info. Het interesseert dan niet meer of er een goed refrein komt.”
- Bekijk het als geheel; opvallen met je demo zit ‘m niet alleen in het nummer, maar ook in hoe je je track verpakt. In branding denken is een gezond uitgangspunt. Denk bijvoorbeeld na over jouw verhaal als artiest, waar wil je naar toe?
Voordat je je demo presenteert kan je al nadenken over hoe het er live of hoe de video’s er uit komen te zien. Hoe zet je social media in? Denk hier vooral over na wanneer je nummer heel veel sfeer oproept. Zorg er dan voor dat je geen video bijvoegt van de repetitieruimte waar nog een krat pils in de hoek staat.
“Je kunt het hele Ijsselmeer vullen met goede liedjes, maar als het plaatje niet klopt…”
- Own your shit; het kan zijn dat je in het vroege stadium nog niet veel tot je beschikking hebt. Met een simpele MIDI keyboard kom je al een heel eind production wise. Geef er je eigen draai aan en laat de wereld horen wat voor toffe je dingen je kunt produceren met minimale resources!
Check voor meer info over het opnemen en produceren van je muziek deze Skills & Knowledge sessie.
EN DAN…
Je demo is klaar en je wilt het aan zoveel mogelijk mensen laten horen. Welke kanalen moet je dan hebben? En sterker nog, hoe speel je jezelf in de kijker?
- Zoek een platform dat bij je past; niet elk platform is geschikt voor jouw muziek. Doe dus onderzoek naar de radio’s waar jij graag je muziek op wilt horen. 3FM investeert veel in nieuw talent. Ze pakken vaak ook de wat minder voor de hand liggende muziek op. 3FM heeft natuurlijk de ‘3FM talent’, dit gaat over nieuwe en talentvolle acts die al een stap verder zijn met hun branding. Kevin van Arnhem is met zijn programma ‘Parels Van De Nacht’ altijd op zoek naar nieuw Nederlands talent. Check bijvoorbeeld GINGE (Friesland).
- Zorg voor een voet tussen de deur; landelijke radio werkt een beetje hetzelfde als lokale radio, je moet elkaar leren kennen. Je kunt contact opnemen met DJ’s of muziekredacteuren via de mail. Zorg er alleen wel voor dat je geen mailtjes in bulk verstuurt. Hou het persoonlijk. Geen reactie? Probeer het dan over +/- een maandje nog eens. Trek vooral de stoute schoenen aan!
Tim gaf Krezip als voorbeeld. Toen zij ‘Seventeen’ uitbrachten, hebben zij een pakketje rondgestuurd met dingen die ‘in’ waren toen zij zelf 17 waren. Een leuke en extra manier om op te vallen.
- Pluggen; de meest gebruikte manier is pluggen. Het is niet gratis, maar een plugger heeft de lijntjes met radiostations, DJ’s en Spotify lijst beheerders. Mocht je met een plugger in zee gaan, zorg dan dat je een betrouwbare hebt die duidelijk in kaart brengt waar hij/zij mee bezig is.
Check voor meer info over de promo van je muziek deze Skills & Knowledge sessie.
LAST BUT NOT LEAST: MANAGEMENT
Wanneer wordt het interessant om een management te hebben? Nou, niet al te laat dus. Je hoeft niet te wachten tot het geld binnenstroomt. Misschien gebeurt het dan juist wel nooit. Een management kan je helpen met het bepalen van je doel, het finetunen van je eigen gedachten, visie en ambities. Het is belangrijk om te sparren over je carrière met iemand die al eerder met dit bijltje heeft gehakt.
Tijdens deze S&K hebben we zo’n 10 demo’s behandeld. Helaas was er niet genoeg tijd voor alle demo’s. Deze zullen tijdens een volgend demopanel aan bod komen. Vond je deze tips en tricks nou handig? Dit najaar zijn we weer terug met nieuwe Skills & Knowledge sessies, houd hiervoor onze nieuwsbrief, website en/of socials in de gaten.