Skills & Knowledge sessie: (Re)Start – Hoe zet je 2022 naar jouw hand? Een panelgesprek met Erik Delobel, Froukje Bouma en Lars Kelpin. Woensdag 9 februari 2022 – Online
We gaan we filosoferen over 2022. Welke valkuilen en kansen zijn er? Zoals het er nu uitziet, zitten we in de nasleep van corona (hopelijk). Maar… wie weet hebben we volgend jaar weer een golf en wat kunnen we daar dan mee doen? Wat kun je als muzikant van de afgelopen twee jaar leren en hoe kun je daar in de toekomst op inspelen?
Erik Delobel is artistiek leider bij poppodium Hedon en programmeur bij Bevrijdingsfestival Overijssel. Hier is hij verantwoordelijk voor het programma, het studentenprogramma, de Kunstbende en Cultuureducatie.
Froukje Bouma werkt momenteel met S10, Froukje & Wende Snijders. Ze leerde het vak bij SPEC, waar ze Ronnie Flex, StukTV en Famke Louise vertegenwoordigde. Daarna ging ze verder als zelfstandig manager voor o.a. Joost Klein & Jiri11. Froukje begon haar carrière in Noord-Nederland, waar ze een aantal jaar werkte als zelfstandig producent en eventmanager.
Froukje houdt 1 keer per maand een ‘spreekuur’ bij MOTEL Artist Management. Voor iedereen die in de muziek wil werken of als je muziek wilt maken. https://www.motel.co.nl/het-spreekuur.
Lars Kelpin is werkzaam als projectmanager bij GRAP Amsterdam en organiseert o.a. de Muzikantendag, Rock Your Business, de Amsterdamse Popprijs, Mooie Noten en Wanted. Daarnaast is hij actief als artiestenmanager en medepresentator van de podcast Brood en Spelen. In het verleden was Lars o.a. Programma Coördinator van Speakers in Delft en de vrienden van Amstel LIVE
Trendwatchen – wat werkt wel en wat werkt niet?
Het opkomende talent uit 2019 heeft het behoorlijk zwaar gehad. Programmeurs willen urgent boeken. In de pas van het publiek. Maar… Iedereen heeft twee jaar stilgestaan. Er is een overvloed aan muzikanten die staan te trappelen om te kunnen spelen. Maar hoe kom je tussen de agenda van een venue als die al 2 jaar lang doorgeschoven is?
Wat misschien een voordeel is van deze pandemie: er worden minder buitenlandse acts geboekt. Er zit een voordeel in voor het Nederlands roster. De markt heeft de Nederlandse artiest nodig om de festivals en poppodia te vullen. Aan de andere kant vereist dat dus wel dat je in een moeilijke periode je hoofd boven water moet houden.
Hoe kom je er dan weer tussen? Welke dingen kun je proberen? Hoe kan je die urgentie weer pakken?
Continuïteit is belangrijk. Er zijn veel dingen waar je als artiest geen invloed op hebt. Zo kan je urgent zijn niet afdwingen. Het enige wat je zelf in de hand hebt als artiest is steady blijven releasen en hier een ritme in vinden.
De ene act ging tijdens de pandemie heel goed door actief plannen schrijven en aanvragen doen. Maar er zijn ook mensen die lamgeslagen waren door de crisis. Ga ik nog wel verder als artiest? Het team van Nonchalange heeft twee jaar aan een plan gewerkt voor Fonds Podiumkunsten. Om op deze manier financiering voor releases rond te krijgen.
Het is essentieel dat een act kan werken aan hun live performance. Het moet het doel zijn om die kleine tourtjes bij Simplon Up en kleine zaal te pakken. Dat is de meest duurzame manier om groot te worden. Als je kaarten verkoopt en je levert goede shows af, maakt een tegenvallend album ook wat minder uit.
Het is belangrijk om als artiest je op jezelf te focussen en op je eigen social mediakanalen en het opbouwen van een achterban. Aangezien we de afgelopen tijd de live kant niet hebben gehad.
Belangrijk: Je hoeft nog niet alle skills te bezitten en denken dat je alles vanaf het begin perfect moet doen.
Voorbeeld: Froukje haar eerste single ging over het klimaat. Zij heeft die destijds naar een lading artiesten gestuurd met de vraag of mensen dit wilde delen. Voor haar doorbraak zag ze er ook nog wat gewoontjes uit. Niets staat in één keer, goede dingen en live shows komen met de tijd.
Stuur iedereen gewoon een DM en houd moed!
Zijn er positieve dingen die we meenemen van de afgelopen twee jaar?
Het belangrijkste is dat de muziekscene meer waardering heeft gekregen. Dat er echt goed gekeken wordt naar wat live muziek voor iemand kan betekenen. Het krijgt langzaam een stevige plek in de samenleving en de cultuur. Het is mooi om te zien hoe geëmotioneerd mensen zijn wanneer ze weer livemuziek kunnen zien.
Sinds 4 jaar wordt er gestreden dat muzikanten beter betaald moeten worden voor wat ze doen. Corona heeft voorzichtige stapjes in de goede richting opgeleverd. Dit zorgt ervoor dat de onderkant beter betaald kan worden. De fair share naar de artiest zodat ze zelfstandig opnames kunnen financieren. En op die manier handvatten te kunnen geven om verder aan hun carrière te werken.
Talking about money…
Nu we het toch over geld hebben. Wat zijn de belangrijkste kansen en/of geldstromen voor jonge artiesten? Simpel. Subsidie. Subsidie wordt door veel muzikanten behoorlijk onderschat. Het duurt jaren voordat je een steady verdienmodel hebt als artiest. Je eerste jaren spelen gaat vooral om onkosten vergoeden. Reiskosten, bandleden, af en toe nieuwe gear.
Een andere manier om wat extra geld binnen te krijgen is merch. Merch is alleen niet voor iedere artiest en doelgroep weggelegd. Bij bepaalde groepen werkt het ook gewoon niet zo goed. Net als vinyl en streaming, bij de een kan je goud geld verdienen en bij de ander gaat het moeizaam en moet je het vooral van je live act hebben. Verder komt het vooral neer op veel shows spelen en op die manier iets opbouwen.
Buma hoef je niet hoog op je prio lijstje te zetten. Zolang je geen radiohit hebt, betaalt het zich bijna niet uit. Joost Klein bijvoorbeeld, is geen mainstream artiest, wordt niet op de radio gedraaid. Maar heeft een ontzettend loyale fanbase die wel altijd kaartjes kochten voor z’n shows en zijn merch wouden hebben. Op die manier kon hij bestaan.
Denk na over de route die je kiest als artiest. Ga je voor een selectieve groep die je blijft steunen tijdens de reis in jouw carrière of ga je voor een Ziggo Dome met mensen die misschien wel eens een liedje van je willen zien en een kaartje kopen, maar misschien nooit meer terugkomen.
Tip: ‘Heb je winkeltje voor elkaar’. Weet wat je aan wie kunt verkopen. Het kan een hele trouwe groep zijn, of een hele vluchtige. Weet waar je sterk in bent en zorg dat je daar goed in wordt. Maar doe vooral wat je leuk vind. Als je het niet leuk vind om een nieuwsbrief of podcast te maken, doe dat vooral dan ook niet.
Heb je winkeltje voor elkaar 101
Ga op zoek naar jouw kern. Wie ben je als artiest en wat voelt goed? Gedurende je proces zullen er mensen bij je aankloppen met goede ideeën. Maar bedenk, jij bent de artiest en blijf bij jezelf nagaan wat goed voelt en welke kant je op wilt. Het is verleidelijk om dingen aan te nemen van iemand met veel ervaring, want die zal wel weten wat goed voor je is. Het draait echter om authentiek succes. Wat wil je delen met de wereld en op welke manier wil je het doen? Als het lukt is het top, lukt het niet, dan heb je in ieder geval iets dat echt van jou is. Zoek mensen om je heen die dezelfde ideeën hebben of die naar je willen luisteren.
Ook geen verkeerde insteek: heb een plan B. Het pad naar succes lijkt flinterdun. Het hoeft niet via de gebaande paden te gaan. Denk goed na en vind je intrinsieke pad.
- Teken nooit een contract voor 6 jaar…
Hoe zorg je dat zalen reageren op je aanbod? Hoe kom je ergens binnen?
Een zaal boekt een act omdat het podium denkt dat er mensen zijn die het leuk vinden. Er moet een slagingskans zijn. Het helpt hierbij dus om actief te releasen, dat je wel eens in de media bent verschenen of wanneer er een album in de maak is.
Benader je zelf een programmeur? Voeg dan context toe aan je act. Bijvoorbeeld data en zalen waar je al geboekt bent. Laat weten waar je gespeeld hebt en hoe het publiek er op reageerde. Bij opkomend talent is het voor een programmeur nog wel eens lastig.
Vraag jezelf ook af of het al het juiste moment is om in een venue te spelen. Voor jezelf is het ook niet leuk als je voor 10 man staat te schitteren. Het gaat om een stukje timing, wil je het nu of is het oke om nog even door te bouwen aan je act en imago? Veel zalen hebben kleine festivalletjes of kleinere showcases, daar komen steady muziekliefhebbers op af. Vraag daar naar!
Een andere manier is spelen in het voorprogramma van een gevestigde artiest. In veel gevallen kiest de artiest zelf wie er in het voorprogramma staat. Iemand die ze bijvoorbeeld al kennen of een drive voor voelen. Het is echter een onwijs mooie kans, en als je die krijgt, neem die dan ook zeker. De Staat gaf ooit en CD aan Deus. Op die manier konden ze mee naar Engeland. Van muzikant tot muzikant is de beste manier.
Belangrijke conclusie: Niet te veel trendwatchen, vooral je eigen ding blijven doen!