Verslag Skills & Knowledge sessie #5: EPK! WTF?

Dinsdag 8 november vond aan de Walstraat de tweede S&K sessie van het najaar plaats. Deze sessie ging over de Electronic Press Kit (EPK) en werd gegeven door Djai-Mac Wolthof. Djai-Mac is ooit begonnen als stagiair bij Noorderslag en is nu hoofd Online Marketeer bij ESNS. Hij is muzikant bij het duo Cashmyra en heeft daarmee ook ooit de POPgroningen Talent Award gewonnen. Djai-Mac zorgt ervoor dat het er aan de voorkant goed uitziet(online), maar gaat in deze sessie uitleggen wat er aan de achterkant gebeurt.

Wat is een EPK?

Allereerst doen we een voorstelrondje van de aanwezigen en daar komen we achter dat het ene deel van de groep een EPK heeft en het andere deel niet. Maar wat is een EPK nou eigenlijk? Een EPK is een map die je opstuurt naar mensen die geïnteresseerd zijn in jouw act, of deze willen boeken. Als jij bijvoorbeeld op een festival staat, moet alles wat zij nodig hebben van jou te vinden zijn in de EPK. Hierbij is het de bedoeling dat jij de regie in handen neemt. Je moet voorkomen dat een organisator zelf dingen gaat opzoeken, de dingen die in de EPK staan zijn de dingen die jij wil dat ze delen.

Wat moet er allemaal in een goede EPK?

  • Bio: Bij een bio gaat het erom welk verhaal je wilt vertellen. Het moet kort, creatief en krachtig zijn. Je moet in 100 tot 120 woorden vertellen wie je bent en wat je doet. Denk daarbij aan wie je je verhaal wilt vertellen, schrijf vanuit degene die het gaat lezen. Laat je bio nalezen en zorg dat het klopt. Mocht je een internationaal publiek hebben schrijf dan de bio ook of alleen in het Engels.
  • Foto’s: Stuur minimaal 2 en maximaal 3 foto’s op, een staande en een liggende. Doe dit in kleur, alleen zwart-wit als dit een dedicated keuze is. Upload de foto in de hoogste resolute mogelijk. Neem hierbij ook de regie in eigen handen, welke foto wil jij dat ze plaatsen? Neem dan alleen deze foto’s mee in je EPK. Ook moet je denken aan wat voor imago je wilt overbrengen met je foto, wees daarin creatief en vermijd clichés. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
  • (Live) video: Een live video moet in je EPK. Mocht je dat niet hebben, wees daar wel mee bezig. Het hoeft niet hoogwaardig materiaal te zijn, maar laat vooral zien dat je publiek meegaat. De organisator vind het meest belangrijk hoe het publiek reageert op jou. De video moet zijn zoals je bent, niet in een hele andere setting dan je normaal optreedt. Eén nummer is genoeg.
  • Links naar je sociale media: Maak hier een apart bestandje voor in je EPK of zet het alvast in je e-mail. Het gaat dan om alle profielen die je bezit als het gaat om je muziek. Dit is handig via een Linktree.
  • Audio: Zorg dat je een mp4-bestandje toevoegt met daarop een recent liedje. Of een liedje dat je nog moet uitbrengen, dan hebben ze het meest recente en actuele werk in handen. Ze weten dan waar ze mee te maken hebben.
  • Tourlijst: Maak een lijst in je EPK hebt waarin gigs staan die je al gespeeld hebt, tenminste als dit relevant is. Maar vooral ook van gigs die nog op de planning staan. Zo ziet de ontvanger waar je mee bezig bent en wat dingen zijn die je al gedaan hebt als referentie.
  • Press highlights: Sluit aan op de vorige, maar maak hier een lijst met dingen die je tof vindt om te delen. Kijk hierbij naar de meest relevante dingen die je hebt gedaan en voor de ontvanger goed zijn om te zien. Bijv. coole shows die je hebt gedaan, maar denk ook aan bijvoorbeeld artikels. Kan een link zijn naar een artikel, maar zet dan een quote bovenaan de link het omlijst.
  • Contact gegevens: Maak een bestandje met je contact gegevens om makkelijk bereikbaar te zijn. Zorg dat je één contactpersoon hebt.

Stop geen rider in je EPK want dit is niet relevant voor de marketeer. Zorg ook dat je geen werkbestanden stuurt waarin anderen dingen kunnen aanpassen.

Wat is de beste vorm? 

Een drive is heel gangbaar, dit kan Google Drive zijn of OneDrive. Zorg dat je geen mapjes hebt binnen je EPK maar alle documenten in één map. Noem de files precies bij naam, wat het is en wat erin staat. De teksten moeten kopieerbaar zijn en compatibel voor elke software. Een PDF-bestand werkt hiervoor prima, zolang alles maar makkelijk te openen is. Als je een website hebt kun je jouw EPK daar ook opzetten als map.

Als je jouw EPK mailt, zorg dan niet dat je mail te lang is. Neem de belangrijkste dingen erin op, in lijn met je EPK. Voeg de EPK dan toe als bijlage of link. Geef ook aan in de mail wat de belangrijkste dingen zijn die in de EPK staan. Als je wilt dat ze dingen op een bepaalde manier bekijken binnen je EPK geef dit dan aan, licht dit toe.

Na de presentatie zijn we bezig geweest met een casus en heeft Djai-Mac een rondje gedaan om de helpen bij de aanwezigen. Hij heeft geholpen met hoe bestaande EPK’s verbetert kunnen worden en actiepunten gemaakt met de acts.