Afgelopen 6 december was Skills & Knowledge sessie #6 van dit jaar aan de Walstraat 34. De sessie ging over hoe je jouw stage performance kunt verbeteren. De sessie was vormgegeven door een panelgesprek van drie professionals, namelijk: Inge van Calkar, Nina Iggy en Marijn Nagel.
Inge is begonnen als singer songwriter, maar ze kwam erachter dat er meer in haar zat. Ze wilde iets breders neerzetten en is dit ook uiteindelijk gaan doen na een fase van twijfelen of ze wel een echte muzikant was. Nina, opgegroeid op schepen, wilde al vanaf jongs af aan het podium op en is uiteindelijk performance artist geworden. Marijn daarentegen vond het achter de schermen leuker en doet nu de praktische vertaling van het programma, hij is producent bij SPOT.
Wat is het beste optreden dat je ooit gezien hebt?
Voor Nina was dit Wende Snijders, enorme energie, persoonlijk en oprecht contact. Voor Marijn Bon Iver, intieme performance, waanzinnige lichtshow en kwam goed over. Inge vond dat Wet Leg op Lowlands, leken niet onder de indruk, goede attitude en speelden langer dan ze konden.
Bestaat er veel spanning onder artiesten?
Marijn zegt ja, dat hij dit bij sommige (ook grote) artiesten wel ziet voor dat ze het podium op moeten. Inge bevestigt dit, maar heeft een alter ego waarmee ze het podium op gaat om de zenuwen in te dammen. Ze vindt een kleiner publiek vaak spannender dan een groot publiek want het is intiemer. Uit het publiek komt dit ook terug. Nina zegt dat je juist je zenuwen kan omzetten naar kracht op het podium.
Waar begint een performance?
Bij Nina is dat een gevoel. Een gevoel bij je vrienden of familie, of dat ergens een zaadje wordt gepland. Nina wordt geïnspireerd door dromen, muziek en schrijft alles op wat er in haar hoofd zit. Daarna streept ze dingen weg en neemt ze de dingen mee die blijven hangen. Ze gaat het onderzoek aan het experimenteert, daarna komt er een try-out.
Inge geeft als tip om al je performances te filmen. Je krijgt eerst als criticus maar later word je milder tegen jezelf. Je kan hierdoor makkelijk dingen aanpassen en veranderen. Kijk het alleen terug, je ziet zelf wat je aan jezelf wilt veranderen. Als je verbetert krijg je er een beter gevoel bij, hoe meer je kijkt hoe minder traumatiserend het is. Kijk daarbij ook naar de goede dingen. Marijn geeft hierbij ook nog als tip om iemand uit te nodigen die meekijkt met jouw performance. Hoe ziet er eruit in de ogen van iemand anders? Inge geeft aan daar veel aan te hebben gehad.
Tot hoeverre bedenk je je shows van tevoren?
Een show begint bij het publiek, hoe het klinkt en hoe het eruit ziet. Het begint bij de promo en een bio die heel goed is. Vermijd hierbij amateuristische teksten. Ga allemaal tegelijk promo doen met je band, zelfde tijd, ook met de zaal. Check je credits goed en doe ook promo op de socials, Facebook ads doen het goed.
Inge maakt drie weken van tevoren een setlist en repeteert deze helemaal. Ook wat er tussen de nummers gezegd wordt, dit houdt ze ook aan als het werkt. Wat wil je uitstralen? Je kan ook bij sommige nummers doorspelen. Nina voegt daaraan toe dat het goed is om flexibel te blijven en het publiek aan te voelen. Gebruik steekwoorden en niet hele monologen.
Wat past bij mij en hoe vind ik de beste manier van optreden?
Kijk wat je inspiratie is, hoe doen zij dat dan? Veel uitproberen en de vloer op. Kijken naar wat goed voelt en wat niet. Je kan ook spelen met visuals, podiumopstelling. Ga voorbeelden checken. Bouw je set, ook met lichten.
Met rustigere muziek kan je ook je publiek meenemen, want de energie is over te brengen. Hoe wil je je set opbouwen? Je kan up-tempo beginnen maar ook andersom, geeft een ander effect. Gebruik ook je kleding als middel. Ook is een tip om je in te schrijven bij popronde, je leert daar om op kleine podia te spelen en de ruimte te gebruiken. Er moet iets gebeuren, visueel, fysiek, kan allemaal. Of statement: niet bewegen. Maak een menselijk en helemaal jou. Of neem juist een alter ego.