Op 21 maart vond de eerste sessie van dit voorjaar van Skills & Knowledge plaats, verzorgd door Megan de Klerk en Emiel de Nennie van de Amsterdamse postpopband EUT. Megan de Klerk richtte EUT op in 2016, nadat ze een stapel liedjes had geschreven en een groep vrienden vroeg om samen een band te beginnen. In 2018 bracht EUT hun eerste album uit, genaamd “Fool For The Vibes”, gevolgd door “Party Time” in 2021. In maart 2023 brachten ze een EP uit genaamd “Start Something”, die werd gemaakt tijdens de coronapandemie en een diepere kijk geeft op de persoonlijke leefomgeving van zangeres Megan de Klerk.
Tijdens de sessie kregen deelnemers een inkijk in het creatie- en schrijfproces van EUT. Emiel heeft hiervoor zijn laptop en meerdere instrumenten meegenomen. Hij begint met vertellen over hoe hij en Megan elkaar goed aanvullen; Megan schrijft meer op gevoel en Emiel gebruikt waar het kan liever muziektheorie. Ze schrijven volledig op de laptop en gebruiken deze tool dan ook om online samen te werken. Zo sturen ze elkaar regelmatig ideeën voor nieuwe songs. Megan begint niet met het verzinnen van een tekst of melodie, maar pakt in plaats daarvan vaak een gitaar of elektronische harp en speelt daar akkoorden op. Van daaruit ontstaat er een sfeer waarop verder gebouwd kan worden met teksten en melodieën.
Voor EUT is songwriting vooral experimenteren, omdat wat voor de ene persoon werkt, voor de andere persoon niet kan werken. Daarom kan het verdiepen in muziektheorie helpen, omdat je daardoor dingen herkent en er kennis van hebt. Zo vertelt Emiel over toonladders en de vaste intervallen die hierin voorkomen. Ook laat hij aan de hand van een schema zien dat je op deze manier bepaalde ‘trappen’ binnen een toonladder hebt, die je altijd kan gebruiken zonder dat het vals klinkt. Megan heeft hier geen verstand van, maar Emiel wel, wat het schrijfproces voor hen versterkt.
Een handige tool voor het schrijven van een songtekst kan het maken van een woordweb zijn. Als je alleen een instrumentale melodie of maar één zin hebt, geef jezelf dan bijvoorbeeld drie minuten en schrijf alles op wat er in je opkomt. Waar doet het je aan denken? Welke emoties komen er in je op? Van daaruit kun je bepalen wat je wilt meenemen. Maak zulke opdrachten voor jezelf en bepaal kaders om verder te kunnen bouwen.
Een vertaalslag naar de studio kun je maken door een demo te maken, met een microfoon in de oefenruimte. Deze demo kun je vervolgens laten horen aan een producer, die weer advies kan geven over wat je ermee kunt doen. Bereid jezelf hierbij ook goed voor in de oefenruimte. Kies een producer die past bij de sound die je hebt, zodat hij of zij jouw sound nog meer kan versterken.