Op dinsdag 10 oktober was het alweer tijd voor de vierde Skills & Knowledge Session van dit kalenderjaar. Vincent de Raad van The Live Coaches kwam langs om de gasten alles te vertellen over hoe je nou een goede live ervaring op het podium neerzet. Wil je weten wat hij allemaal gedeeld heeft? Lees dan gauw verder!
Wie is Vincent?
Vincent de Raad is wat je noemt een creatieve duizendpoot. Hij werkte al als muzikant, evenementorganisator, docent, coach én onderzoeker, waarmee hij alles te weten kwam over hoe je een goede liveshow neerzet. Naast dat hij als een van The Live Coaches artiesten coacht en workshops geeft, host Vincent ook een podcast, waarin hij samen met partner in crime Melanie Esther experts uit de Nederlandse livemuziekindustrie spreekt over hoe artiesten van hun optredens een ervaring kunnen maken. Onder meer Typhoon, Camiel Meiresonne (Son Mieux) en Naaz kwamen al langs, dus het is zeker het checken waard!
Van de studio naar het podium
Vincent begon de workshop ook met een fragment uit de podcast. Daarin zei Camiel van Son Mieux dat je je als artiest moet bedenken hoe je de ervaring voor een bezoeker wil laten zijn. Die vraag stond ook centraal in deel 1 van de workshop:
Wat wil ik mijn publiek laten ervaren?
Vincent stelde dat je in de studio muziek voor jezelf maakt en dat je je show voor je publiek maakt. Het gaat dus niet langer om jou, jij bent niet langer de doelgroep. Je moet je bedenken wat je je publiek wilt laten ervaren en iedere keuze aan het antwoord op die vraag ophangen.
De live belofte
Wat je je publiek wil laten ervaren kun je vertalen naar een live belofte. Hoe helderder je live belofte, hoe makkelijker het brainstormen is naar ideeën, aldus Vincent. Om dichter bij die live belofte te komen, gaf hij de opdracht om vijf emoties te verzinnen die je je publiek wilde laten voelen. Op het scherm verscheen een grote lijst emoties waaruit je kon kiezen. Na 5 minuten werden de keuzes besproken en liet Vincent enkele voorbeelden zien van heldere live beloftes.
Videofragmenten van Snollebollekes en Hang Youth kwamen voorbij. Bij Snollebollekes is de live belofte helder: ‘non-stop feest’, het staat zelfs op de website. Bij Hang Youth was er moeilijker grip op te krijgen. Toch ziet iedereen wat ze willen doen: provoceren, relschoppen, zich verzetten tegen de gevestigde orde. Het bevat duidelijk definieerbare kenmerken die een live ervaring karakter geven.
Hoe maak je je live belofte specifieker?
Vincent gaf een voorbeeldstappenplan om tot een specifiekere live belofte te komen. Is je belofte bijvoorbeeld: ‘Ik wil mijn publiek een leuke avond bezorgen’ (vaag, niet specifiek)? Bewandel dan de volgende stappen.
Ik wil mijn publiek een leuke avond bezorgen –> Wat betekent een leuke avond voor mij? –> Hoe kan ik mijn publiek daarin meenemen? –> Kan ik nu mijn live belofte herformuleren?
Hierna kreeg iedereen de kans zijn of haar live belofte nogmaals te formuleren. Vincent gaf wel als kanttekening: dit duurt even en valt niet even één-twee-drie binnen een workshop van 2 uur te doen.
Van live belofte naar concreet idee
De volgende stap is de live belofte naar een concreet idee vertalen. Vincent ontleedde dat concrete idee in twee hoofdelementen: (1) performance en (2) sfeer.
Performance
Volgens Vincent bestaat je performance uit drie elementen:
1. Bindtekst (tekst die niet bij je liedje hoort)
2. Beweging
3. Kleding
Met die drie elementen kun je een live ervaring al enorm sturen, zonder dat je je überhaupt druk hebt gemaakt om sfeer.
Sfeer
Na performance komt sfeer. Volgens Vincent bestaat sfeer uit vijf elementen:
1. licht
2. stage design (alle fysieke elementen)
3. visuals (dus niet het scherm (dat is stage design, maar wat er op het scherm wordt getoond)
4. (interactie met) publiek
5. geur, smaak, tast