Op dinsdag 7 november was het tijd voor de tweede Skills & Knowledge Session van dit najaar. Ditmaal stond hij in het teken van samenwerken binnen je act. Martijn Munk en Jurre Otto (manager en frontman Queen’s Pleasure), Rommy Gabay en Jelle Mulder kwamen langs om daar alles over te vertellen. Benieuwd naar the juice? Lees dan gauw verder!
Wie waren de sprekers?
Queen’s Pleasure is een Amsterdamse britrockband die flink aan de weg aan het timmeren is. De bandleden ontmoetten elkaar tijdens hun puberjaren en creëerden sindsdien een act die voor menig oor en oog maar moeilijk te weerstaan is. Zo deden ze al de Popronde, toerden ze al door de UK en stonden ze afgelopen week nog in het voorprogramma van Noel fucking Gallagher himself (!). Hun tweede album One Of These Days komt eraan, ter ere waarvan een tour gepland staat in het najaar. (15 december komen ze langs in Simplon, met support van GRONDSLAG-alumnus Ioana Iorgu!)
Echter, wat niet iedereen weet, is dat Queen’s Pleasures rise to fame niet zonder slag of stoot verging. De bandleden raakten al meermaals in conflict, waarbij hun management genoopt werd tot ingrijpen. Manager Martijn Munk en frontman van de band Jurre Otto kwamen onder meer daarover vertellen.
Ze werden vergezeld door Rommy Gabay en Jelle Mulder, respectievelijk frontvrouw en gitarist van de Rommy Gabay Band (Jelle is daarnaast ook nog solo-artiest onder zijn eigen naam). Rommy klimt al sinds haar debuutsingle Remedy in 2021 gestaag door de ranken van de Groningse muziekindustrie heen. Ze rondde GRONDSLAG al af, doet nu mee aan Hit the North en is bijna aan het eind van Popronde gekomen. Daarmee speelde ze liefst negentien shows door het ganse land met haar band (waarvan de laatste komende donderdag in Middelburg).
Gelijkwaardigheid
Host Richte Westerman trapte het panel af met de vraag wat een goede samenwerking nou inhoudt. Rommy had haar antwoord snel paraat .”Het begint met gelijkwaardigheid onderling”, zei ze. “Creëer een ruimte waarin iedereen wordt gezien en gehoord. En goede communicatie daarin is key.”
Jelle kon dat beamen. Hij hamerde ook op het belang van een check-in af en toe. “Het moet gelijkwaardig voelen. Daar plannen we soms wel een moment voor in. Doet iedereen nog wel even veel?”
Die gelijkwaardigheid moet niet alleen op zakelijk, maar ook creatief vlak terugkomen, vinden ze. Jurre kon daarover meepraten. Queen’s Pleasure nam hun tweede album in negen dagen tijd op op Vlieland, zonder dat dat voor onoverkomelijke problemen zorgde. “Er zijn altijd irritaties, maar het ging goed op Vlieland. We hebben een manier gevonden om de communicatie altijd goed te laten verlopen. Je moet meningsverschillen uitpraten, en niemand heeft een vetorecht.”
Conflicten
Waar de band van Rommy nooit in noemenswaardig conflict geraakte, was dat bij Queen’s Pleasure wel het geval. Zo kampte een bandlid in het verleden met een alcoholprobleem. “Dat was best wel lastig”, zegt Jurre. “Je kreeg een soort 3-tegen-1-situatie. We hebben wel meerdere interventies moeten houden.” Uiteindelijk bood de coronacrisis uitkomst. “Dat was een blessing voor hem”, zegt Martijn. “Toen heeft hij leren communiceren. Nu is hij by far de beste communicator in de band.”
Martijn speelt als manager sowieso een unieke rol in bandconflicten. Dat komt omdat hij ‘semi-neutraliteit’ kan aannemen, zegt hij zelf. Vooral bij creatieve meningsverschillen biedt dat uitkomst. “Een producer kan dat bijvoorbeeld ook.”
Toch kan een semi-neutrale partij niet altijd uitkomst bieden, weet Rommy. Daar kwam ze achter toen ze afscheid nam van haar oude bassist. “Dat had vooral te maken met verschil in visie. Wij wilden Popronde gaan doen en merkten dat het willen groeien niet voor iedereen hetzelfde was. Toen zijn we in gesprek gegaan en zaten niet echt op één lijn. Dan houdt het op.”
Conflicten
Money, the root of all evil? Bij beide bands vooralsnog niet. Ze delen alles eerlijk en maken gebruik van een bandpot (en als die even op rood staat, zoals bij Rommy tijdens Popronde, erkent iedereen dat het een investering in de band is). Ook leggen ze weinig van hun ‘eigen geld in’ – Queen’s Pleasure financierde bijvoorbeeld 60 à 70 procent van hun albums met subsidies.
Martijn: “Ik zeg altijd tegen iedereen: zie geld uit de muziek als vakantiegeld, tot je een bepaald niveau bereikt.” Tot dat moment zijn ook gunsten erg belangrijk, weet Martijn. “Daar ben je in het begin heel erg afhankelijk van. En doe het ook terug. Zo hebben wij een hele goede fotograaf, die bijna alles voor niets doet. In ruil daarvoor speelt Queen’s Pleasure bijvoorbeeld op zijn verjaardagsfeestje.”
Do’s en dont’s
Het panel werd afgesloten met de beste tips die de sprekers konden bedenken. Dat waren de volgende:
Jurre: “Mijn drummer zei ooit: ik mis mijn vrienden heel erg. De relatie werd dus iets te zakelijk. Blijf vooral vrienden.”
Rommy: “Blijf je visie communiceren. Ook denk ik altijd aan the Big Three: Doe ik het voor geld, omdat ik het leuk vind of voor promo? Eerst moet je overal ‘ja’ tegen zeggen, maar op een gegeven moment zou ik niet meer met één van de drie genoegen nemen.”
Jelle: “Communiceer transparant.”
Martijn: “Onderschat niet het netwerk dat je al hebt. Veel bands en artiesten doen dat. En je netwerk hoeft niet per se binnen de muziek te zijn. Probeer daar eens verder te kijken.”
Meer weten? Volg Queen’s Pleasure, Rommy en Jelle:
Queen’s Pleasure
Website
Spotify
Instagram
Instagram Jurre
Instagram Martijn