Verslag Skills & Knowledge Session #1: ZONDER LABEL NAAR DE TOP

Het kan zijn dat je niet naar de laatste Skills & Knowledge Session kon komen. Of wilde komen. Al kan het ‘het echie’ nooit, maar dan ook nooit evenaren: wij staan alsnog voor je garant. Na afloop van iedere sessie vatten wij die voor je samen, zodat geen flintertje kennis verloren gaat. Check hier het verslag van sessie numero 1 dit jaar: ‘ZONDER LABEL NAAR DE TOP’, met Babs, Marcel Duzink en Eva Waterbolk.

Wie waren de sprekers?

Zangeres, rapper en producer Babs is sinds de coronapandemie keihard aan de weg aan het timmeren. Haar debuut-EP Ruimtevrees, waarop ze haar frustratie over hokjesdenken uit, werd onder meer uitgebreid opgepikt door 3FM, en de single Vermijd ’t Verwachte haalde zelfs de internationale, award-winnende hiphopserie Atlanta. Ze trad al op tijdens ESNS en is sinds begin dit jaar te zien in het tv-programma Wie is de Mol?. Momenteel is Babs bezig aan haar clubtour, ter ere van haar net uitgebrachte EP Half. 

Marcel Duzink is eigenaar van artiestenmanagementbureau Phonic en boekingskantoor Muzink, waarmee hij tal van grote namen vertegenwoordigt. O.a. Blanks, MEAU, Pjotr en Yaro Mila zitten in de Phonic-stal, terwijl artiesten als Fresku, The Cool Quest, Katie Koss en – jawel – Babs! hun boekingen laten verzorgen door Muzink. Marcel is gepokt en gemazeld in zijn vak en weet als geen ander hoe je van de zolderkamer naar de bühne komt (en daar ook blijft!). Een meer dan welkome gast dus!

Eva Waterbolk is allesbehalve een vreemde in Groningen. Met haar frontvrouwschap van ‘psychedelische huilpop-band’ WATERBOLK had ze al een uitnodiging verdiend, maar sinds de oprichting van Zeevonk Records stonden we echt te trappelen om haar te berichten. Zeevonk Records, een diy label en kunstcollectief, ontstond uit het verlangen muzikanten weer samen te brengen (en, in haar eigen woorden, ‘het ontbreken in Groningen van de fase tussen de zolderkamer en het worden van een grote artiest’) en is het schoolvoorbeeld van wat je met een wil en een paar goede vrienden kunt bereiken.

Wees oprecht

Met Babs en Eva hadden we twee artiesten in de zaal die beide independent genoemd kunnen worden. Toch leiden ze totaal andere levens. Babs tourt al door het land, oriënteert zich meer nationaal, terwijl Eva vooral in de Groninger underground scene opereert. Dat betekent niet dat er geen overeenkomsten zijn.

Zo noemt zowel Babs als Eva oprechtheid als vitaal voor een artiest. Door die oprechtheid begon het balletje bij Babs te rollen, denkt ze zelf. Ze vloog meteen met gestrekt been de industrie in met nummers waarin ze de heersende maatschappelijke denkpatronen in twijfel trekt. “Mijn eerste nummer ging meteen al over persoonlijke voornaamwoorden en genderexpressie en 3FM kende zoiets nog niet. Zij dachten meteen van ‘Wow'”, aldus Babs.

Door de dingen die haar op dagelijkse basis bezighielden, gecombineerd met haar muzikale invloeden, vond Babs zo haar unieke sound. Die sloeg aan, zo bleek. “Je moet gewoon durven, dat is wat ik toen heb ervaren. Je stuurt 100 mailtjes, krijgt er 5 terug, maar die waren wel heel positief. Zo ben ik toen begonnen.”

Ook Eva heeft oprechtheid hoog in het vaandel staan. Het speelt een belangrijke rol wanneer ze iemand bij Zeevonk tekent. “Als wij een band bij ons label willen hebben gaat het in eerste instantie om de muziek. Wij hebben minder met een verhaal an sich, je hoeft het niet per se op te zoeken, maar wat wel heel belangrijk is, is dat de muziek vanbinnen komt. Het moet zo integer mogelijk zijn.”

“Als wij iemand scouten, kijken wij waar diegene staat in de muziekindustrie. Als we de muziek echt fantastisch vinden, tekenen we die officieel, ze krijgen een kunstwerk van Anne (Caesar van Wieren, illustrator, artiest en mede-oprichter van Zeevonk, red.) dat ze kunnen verkopen en we helpen ze door dat hele proces heen van dingen als Spotify en Bandcamp. Het is vooral heel erg kijken wat heeft iemand nodig heeft, eerder dan kijken hoe je het op de markt brengt”, aldus Eva.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door POPgroningen (@popgroningen)

Branding?

Integriteit dus. Oprechtheid. Iets wat je volgens Marcel kunt vinden als je bewust aan de slag gaat met je brandingMaar is branding per se nodig? Eva vindt van niet. “Ik vind branding een ingewikkeld woord. Je gaat bewust zoeken naar wie iemand is om het bij een groter publiek te brengen. Maar dat is niet iets wat je via een branding coach hoeft te vinden. Je kunt bijvoorbeeld ook heel veel spelen. Vaak helpt nadenken over branding wel, maar het is niet per se nodig.”

Marcel denkt daar anders over. Hij ziet het verhaal rondom een artiest als essentieel om de interesse van potentiële managers te wekken. “Elke gek heeft tegenwoordig een thuisstudio en er zijn zóveel mensen die er hun bestaansrecht uit willen halen. Als het je nu lukt om door te breken, is dat knap. En dat komt dan toch door het onderscheidend vermogen en het verhaal rondom een artiest.”

Zelf doen of uitbesteden?

Met dat onderscheidend vermogen en het verhaal moet je al iets opgebouwd hebben wil Marcel met je in zee gaan. Hij adviseert artiesten eerst zoveel mogelijk zelf te doen. “En dan mag je op je bek gaan. Op het moment dat het je de pet te boven gaat, zou management een overweging kunnen zijn.” Precies om die reden denkt Babs erover om de stap te zetten. “Ik ben omdat ik independent ben best veel bezig met mailen en social media. Ik wil eigenlijk heel graag met een manager werken, zodat ik meer tijd overhoud voor muziek maken.”

Vooralsnog doet Babs vrijwel al haar promowerk zelf. Ze hamert op het belang van een planning, ‘zeker wanneer er een release aankomt’. “Dan wil je zoveel mogelijk teasen. Maar ik probeer het wel op een natuurlijke manier te doen, die bij mij past als persoon. Als je gaat vloggen en dat is totaal niet wat je bent, daar prikken mensen zo doorheen. Wees gewoon wie je bent. Je bent dan wel een advertentie van jezelf aan het maken, maar het is tenminste wel natuurlijk.”

Een voorbeeldje, Babs? “Ik kondig een week van tevoren aan dat er iets aan komt en pak twee of drie momentjes om dat te herhalen. Ik heb in het verleden gemerkt dat als je het twee à drie weken van te voren doet, mensen gaan afhaken. En ook door kleurgebruik kun je aangeven van ‘Hé, er gebeurt iets.'” Marcel: “Ik zie dat het met heel veel mensen bij de post-release misgaat. Terwijl het juist gaat om die weken of maanden daarna.”

Manager vs. boeker

Oké: je weet je verhaal als artiest, kunt dat overbrengen en de aanvragen beginnen de spuigaten uit te lopen. Wat kan een manager of boeker dan voor je doen? En wat zijn de verschillen? Marcel: “Het verschil tussen een boeker en een manager is dat die laatste met alle facetten bezig is. Ook met je mentale gezondheid, met wie ben je, met wat zijn je dromen, ambities, wat voor team hebben we daarbij nodig, juridische kwesties, enzovoort. Een boeker kan bepaalde vraagstukken makkelijker maken. Bijvoorbeeld: wat is een slimme boeking om te doen, of als ik mee wil doen aan de Popronde, wanneer moet ik dan mijn set op orde hebben?”

Een boeker opereert in de regel wel een stuk vrijblijvender, plaatst Marcel als kanttekening. “Bij boekingskantoren wordt doorgaans niks getekend. Je werkt op basis van een gentleman’s agreement, al is het wel chique om je boeker een heel seizoen de tijd te geven. Als het dan leuk is ga je een nieuw seizoen in. Als ik als manager ergens in stap wil ik wel graag een handtekening. Dat dient als bescherming voor jou als artiest, maar ook voor de manager.”

Tips van de experts

Tot slot gaf ons sterrenpanel nog een stel waardevolle tips, die het publiek moest en zou meekrijgen:

– Babs: “Neem je tijd, overhaast de dingen niet. En wees brutaal. ‘Brutalen hebben de wereld’, die zin motiveert mij nog altijd heel erg. Ooit kon ik dat niet meer, omdat ik onzeker was geworden.”

– Marcel: “Wees bereid om te bellen, maar doe ook je groundwork en besteed heel veel aandacht aan: ‘Wat wil ik vertellen, waar gaan mijn liedjes over, wat zijn mijn kernwaarden?’ En laat je bewijsdrang zien. Floris van The Vices heeft mij jarenlang gestalkt, die pitbullmentaliteit heeft hem zo groot gemaakt.”

– Eva: “Het is belangrijk dat je veel speelt en veel muziekvrienden maakt. Maar verlies vooral het plezier in muziek maken niet. Het is makkelijk verloren te raken in deze chaos die de muziekindustrie is.”

De laatste sessie van dit voorjaar staat gepland op dinsdag 16 juli en gaat over het krijgen van meer boekingen. Te gast zijn Tessaly Felida (boeker bij MOJO), Sam Heegstra (programmeur bij Grasnapolsky en TivoliVredenburg) en Pieter Sloots (gitarist bij Cloudsurfers en boeker bij The Good Times Co). Meer informatie en tickets voor deze sessie vind je via deze link.