Het kan zijn dat je niet naar de laatste Skills & Knowledge Session kon komen. Of wilde komen. Al kan het ‘het echie’ nooit, maar dan ook nooit evenaren: wij staan alsnog voor je garant. Na afloop van iedere sessie vatten wij die voor je samen, zodat geen flintertje kennis verloren gaat. Check hier het verslag van sessie numero 2 dit jaar: ‘Geen Manager? GEEN STRESS!’, met Isaiah Woelkens van Source Seven.
Wie waren de sprekers?
Isaiah Woelkens heeft haar sporen al ruimschoots verdiend in de bizz. Nadat ze ervaring opdeed als artist manager bij SPEC – dat momenteel o.a. Boef en Ronnie Flex vertegenwoordigt – en als programmamaker bij Music Matters Rotterdam, besloot Isaiah begin dit jaar voor zichzelf te beginnen onder de naam Source Seven. Als zelfstandige begeleidt ze opkomend talent op het gebied van (project)management en branding. Mocht je van nature nog een chaoot zijn, is Isaiah degene die je moet hebben!
De industrie
Isaiah trapte de avond af door een beknopte doorsnede van de muziekindustrie te geven. Uit ervaring weet ze namelijk als geen ander hoe die in elkaar steekt. Isaiah schetste vier ‘pilaren’ waarmee een artiest doorgaans te maken kan krijgen, namelijk:
- Een management
- Een label
- Een publisher
- Een boeker
Isaiah vertelde daarbij het belangrijk is om te weten dat deze partijen ‘uiteindelijk gewoon geld willen verdienen’, en ze allemaal een ander verdienmodel hanteren. In de regel ziet dat er als volgt uit:
1. Management
Wat doen ze?: Ze zijn je eerste contactpersoon en belangenbehartiger, beheren je agenda, bewaken je strategie, etc.
Verdienmodel: Commissie op algemene inkomsten
2. Label
Wat doen ze?: Distributie, marketing, pitching aan playlists en pluggen aan de radio.
Verdienmodel: Royalties op streaming-/verkoopinkomsten.
3. Publisher
Wat doen ze?: Ze gaan actief op zoek naar sync deals (het koppelen van jouw muziek aan beeld, bijv. commercials, films, of televisieseries), organiseren schrijverskampen en co-writesessies en beheren je administratie. (Note Isaiah: “Dit is ook een hele interessante markt voor producers en songwriters”)
Verdienmodel: Opbrengsten uit (een deel van jouw) auteursrecht
4. Boeker
Wat doen ze?: Shows boeken, opzetten
Verdienmodel: Commissie op shows
Waar begin je?
De reden dat Isaiah begon met een industriedoorsnede, was om te schetsen waar je terecht zou kunnen als je tijd en handen tekortkomt om alles zelf te doen. En met ‘alles’ doelde ze op de taken omschreven in haar workshop. Maar: “Je kunt heel veel bereiken, als je maar hard werkt”, aldus Isaiah. Dus vervolgde ze met een strategie om je ambities zelfstandig behapbaar te maken als artiest.
- Volgens Isaiah begint het met een doel. Waar wil je naartoe? “Dit maakt het makkelijker voor jezelf om stappen te zetten, en voor eventuele partners om te zien waar en of ze kunnen inspringen”, zegt Isaiah.
- Daarnaast moet je plannen maken (denk bijvoorbeeld aan contentplanningen, releaseplanningen, jaarplanningen) om je doelen te bereiken, en je daar ook aan houden. Zo laat je commitment, professionaliteit en consistentie zien: daar houden professionals van!
- Identificeer en formuleer je doelgroep*. Wie wil je bereiken? Verplaats jezelf in hen en act on it, zegt Isaiah. “Maak je product aantrekkelijk voor de consument. Als externe partijen zien dat je jezelf kunt verkopen, maakt dat het aantrekkelijker voor hen om zich daarbij aan te sluiten!”
- Bouw een netwerk op. Zorg dat je vindbaar bent. Als mensen niet weten wie je bent, kunnen ze ook niks voor je doen. Laat jezelf horen, zorg dat je op events aanwezig bent en wees je eigen grootste fan!
*Heb je hier moeite mee? Isaiah geeft als tip om uit te zoeken wat jij zelf vet vindt. “Jij bent je eigen grootste fan. Je moet mensen zoeken die jouw ervaring delen en willen wat jij ook zou willen.”
Maak het concreet
Isaiah erkende dat bovenstaande strategie nogal globaal en onspecifiek kon aanvoelen. Daarom ging ze verder met een praktijkoefening, met als doel de elementen makkelijker in te kunnen vullen. De oefening bestond uit een serie opeenvolgende vragen:
- Waar sta je nu?
- Waar wil je over een jaar staan (en over drie jaar? En tien jaar?)
- Wat moet je doen om daar te komen?
Door deze vragen zo gedetailleerd mogelijk te beantwoorden, zoom je een stuk verder in, zo stelt Isaiah. Het helpt je een groot doel in stukjes te snijden en te vertalen naar haalbaar(der) lijkende activiteiten.
Hou het overzicht
Je kunt je doelen nog zo mooi en specifiek hebben geformuleerd en ze tot op microniveau hebben ontleed – het is makkelijk om het overzicht kwijt te raken. Ook om dat te voorkomen, gaf Isaiah een aantal handige tips.
- Schrijf het op. Maak plannen visueel en tastbaar voor jezelf. Gebruik daarvoor een methode die werkt voor jou, bijvoorbeeld een vision board, een notitieboekje, een Word-document of de Notities-app op je telefoon.
- Gebruik systemen. Vind systemen die voor jou werken, denk aan: Google Calendar, Airtable, Notion, Trello, of de To Do-app.
- Plan het in. Hou jezelf verantwoordelijk. Zet de stappen voor het bereiken van je doel in je agenda, spreek deadlines met jezelf af, en vraag ook om hulp.
- Check in. Welke doelen heb je jezelf gesteld, en hoe gaat het daarmee? Maak reflecteren hierop een vast moment in je week/maand/kwartaal/jaar van, en markeer dit in je agenda.
De laatste sessie van dit voorjaar staat gepland op dinsdag 16 juli en gaat over het krijgen van meer boekingen. Te gast zijn Tessaly Felida (boeker bij MOJO), Sam Heegstra (programmeur bij Grasnapolsky en TivoliVredenburg) en Pieter Sloots (gitarist bij Cloudsurfers en boeker bij The Good Times Co). Meer informatie en tickets voor deze sessie vind je via deze link.