Verslag Skills & Knowledge Session #3: Tips & Tricks VOOR MEER GIGS!

Het kan zijn dat je niet naar de laatste Skills & Knowledge Session kon komen. Of wilde komen. Al kan het het ‘echie’ nooit, maar dan ook nooit evenaren: wij staan alsnog voor je paraat. Na afloop van iedere sessie vatten wij hem voor je samen, zodat geen flintertje kennis verloren gaat. Check hier het verslag van sessie numero 3 dit jaar: ‘Tips & Tricks VOOR MEER GIGS!’, met Tessaly Felida, Sam Heegstra en Rob Schoenmakers. 

Wie waren de sprekers?

Tessaly Felida is boeker bij MOJO Concerts. Eerder in haar loopbaan bekleedde ze functies als marketing-assistent bij MOJO Concerts, projectproducer bij FunX, tourmanager van Feis, en artiestenbegeleider op verschillende festivals. In haar huidige functie als boeker wijdt ze zich volledig aan de live-carrières van artiesten in genres waar haar hart sneller van gaat kloppen, met name r&b en hip-hop.

Sam Heegstra is popprogrammeur bij het Utrechtse TivoliVredenburg en het Groningse ontdekfestival Grasnapolsky. Hiervoor is hij altijd op zoek naar opkomend talent en nieuwe geluiden. In het verleden heeft Sam ook meegewerkt aan de programmering van Le Guess Who? en poppodium EKKO. Bij laatstgenoemde ontwikkelde hij tevens een (inmiddels uit de hand gelopen) hobby voor dj’en die hem al op de podia van Lowlands, Into the Great Wide Open, TivoliVredenburg en Rotown bracht.

Rob Schoenmakers (die de zieke Pieter Sloot last-minute verving) is een van de programmeurs van Simplon UP, waar wekelijks een podium wordt geboden aan opkomende acts. Daarbij heeft hij ook veel ervaring vanuit het perspectief van de muzikant in zijn bands TAXITAXI en The Desmonds.

Hoe word je geboekt?

Tessaly, Sam en Rob hebben ondanks hun verschillende titels en achtergronden één groot ding gemeen: ze zijn voortdurend op zoek naar nieuw talent. Maar waar zoeken boekers en programmeurs nou naar voordat ze met je in zee gaan? Sam beaamt ‘dat het hele plaatje voor hem moet kloppen’. “Waar ik het meest op let, is of er een bepaalde authenticiteit wordt overgebracht, en of dat matcht met de plek waar de artiest speelt. Ga dus goed na wat jij als persoon wilt uitdragen en wat de muziek moet uitdragen. Dat zijn twee dingen, die samen de artiest en de live performance maken. Los van dat de muziek tof moet zijn en dat je daarvoor moet leven.”

Rob sluit zich daarbij aan, maar wil graag het element ‘publiek‘ toevoegen. “Je kunt je verhaal nog zo uitdragen, maar het publiek moet er ook iets mee. Daar kijk ik ook vaak naar. Het maakt een band goed of niet: weten wat je je publiek wil laten doen.”

De setlist

Of een boeker of programmeur geïnteresseerd raakt, hangt daarnaast erg van je setlist af, aldus Tessaly. ‘Setlist’ was sowieso een veelgehoord woord deze sessie. Tessaly: “Het begint allemaal met de opbouw. Of je de energie opbouwt of hoog kunt houden, is een heel belangrijk element. Wat ik niet zou doen is van de hak op de tak springen. Als je naar een show gaat wil je niet eerst meegesleept worden door een mooie ballad, en dan weer iets heel druks krijgen. De spanningsboog is heel belangrijk.”

Rob benadrukt in die spanningsboog het belang van 1. het eerste nummer 2. het laatste nummer en 3. het piekmoment van je set (wat tevens je eerste of laatste nummer kan zijn). Hij zegt: “Je hebt een piekmoment nodig in je set, en je eerste en laatste nummer moeten daar zijn. Dat is wat mensen onthouden.” Dat eerste en laatste nummer is ook waar Sam zich op toelegt als hij showcase-evenementen bezoekt: “Ik doe altijd mijn best om daarbij te zijn. Die nummers zijn heel belangrijk. Als mensen er dan al doorheen gaan praten… dat is het allerlaatste wat je als artiest wilt. Want dan krijg je ze niet meer terug.”

Vraag: Hoe lang mag/moet een set zijn?

Dat maakt niet per se uit, zegt Tessaly. “Roxy Dekker speelde vlak na haar doorbraak sets van 10 minuten, omdat ze gewoon niet meer had”, noemt ze als voorbeeld. Wel hamert ze erop ‘niet drie keer hetzelfde nummer te doen’ als je nog niet veel materiaal hebt. “Dat wekt frustratie op.”

Sam vindt de kwaliteit van de set belangrijker dan de lengte: “Wij geven acts op Grasnapolsky altijd 45 minuten, maar ik heb vaak liever dat ze zeggen: <i>Doe maar een halfuur.</i> Dan weten we zeker dat ze kwaliteit leveren.” Precies dat deed Rob toen hij vorig jaar op Grasnapolsky geboekt werd. “Toen kozen wij ook voor een halfuur.”

Vraag: Mag je covers toevoegen aan je set?

Alle drie, eensgezind: “Dat is geen turn-off, mits je echt iets nieuws doet.”

Een boeker of programmeur benaderen

Boekers en programmeurs krijgen honderden mails per maand, en de kans is groot dat ze niet binnen no-time of zelfs helemaal niet antwoorden. Behalve geduld is ook een stukje persoonlijkheid van wezenlijk belang als je een mail stuurt. “Ik heb graag het idee dat je weet wie ik ben en wat je van me wilt”, zegt Sam. “Ik wil niet een mailtje waarin duidelijk wordt dat het al naar dertig mensen is gestuurd.” Tessaly voegt toe: “Als ik een mailtje krijg, en je hoort dat jouw collega precies hetzelfde mailtje heeft gekregen terwijl hij in een totaal ander genre zit, denk ik: <i>die act wil gewoon een boeker, maar heeft geen idee wie.</i> Dat is voor een boeker niet fijn, daardoor krijg je het idee dat de artiest de boel niet serieus neemt.”

In het kader van tijdsgebrek  zien Rob en Sam ook graag mails die to the point zijn. “Vertel: waarom kom je naar mij, en wat wil je van mij?”, zegt Rob. Sam: “Inderdaad: hoe korter, hoe beter. Ik hou van een duidelijk verhaal met linkjes, en dan niet een opsomming van linkjes, maar een tekst waarin die linkjes zijn verwerkt. Hoe sneller ik weet wat ik aan je heb, hoe fijner het voor mij is.”

Vraag: Wat is een extra tip voor mails aan boekers/programmeurs?

Rob: “Een live video. En heb je die niet, wijs me dan op je beste Instagram Highlights of iets dergelijks. Dan hebben we in ieder geval een impressie van hoe het live is.”

Tessaly: “Zorg ervoor dat je goed je socials vermeldt. Als je als boeker ziet dat je gemeenschappelijke volgers hebt, kan dat een goed teken zijn. Het kan helpen.”

Sam: “En specifiek voor de Groningers: schrijf niet dat je op ESNS hebt gespeeld als het eigenlijk randprogrammering was. Dat kan frustratie opwekken.”

Vraag: Hoe ver kun je gaan als je geen antwoord krijgt van een boeker/programmeur?

Sam: “Dat is een hele lastige. Dan kom je weer in het gebied van de frustratie. Wat je niet wilt, is dat je iemand zo vaak mailt, dat de boeker denkt <i>laat maar.</i> En persoonlijk word ik het liefst alleen op mijn werkmail benaderd, niet mijn persoonlijke mail. Maar soms kan geen reactie ook gewoon een signaal zijn dat je misschien nog niet klaar bent om op die plek te spelen.”

Tessaly: “Soms is het gewoon geduld. We zijn allemaal heel druk. De nieuwe artiesten die een mail sturen doe ik in een mapje en luister ik als ik tijd heb. Soms kan dat wel een maand duren.”

Rob: “Als boekers of programmeurs te vaak niet reageren: gewoon niet meer benaderen. Waarschijnlijk heb ik je als programmeur dan wel op het lijstje staan, maar ik kan niet ineens magically een spot voor je tevoorschijn toveren.”

De juiste boeker of programmeur vinden

Stel: je bent heilig overtuigd dat je er klaar voor bent, hoe kom je dan terecht bij de boeker van Lowlands (of Down the Rabbit Hole, Best Kept Secret, wat je droomfestival ook maar is)? Of andersom: hoe komen ze bij jou terecht? Rob adviseert een database met contactgegevens bij te houden. “Nu doet een boeker het voor ons, maar ergens heb ik echt nog wel een databaseje, hoor. Die bouw je op door veel te vragen, maar ook LinkedIn is een perfecte bron. Daar vind je wel eens een verlaten e-mailadres of telefoonnummer dat gewoon werkt. Zo kom je in elk geval aan de mailcontacten die je nodig hebt.” Sam voegt toe dat ook op podiuminfo.nl veel te vinden is. “Ik geloof erin dat als je de stap maar zet, je vanzelf in de buurt komt van diegene die je moet hebben voor dat grote festival. De benaderbaarheid is nooit onhaalbaar.”

Q&A

Kwam het vragenvuur in de eerste helft van de sessie nog van panelleider Ordia, was in de tweede helft het publiek aan de beurt. Daar kwamen de volgende vragen en antwoorden uit voort:

Vraag: Hoe kom je de stad en provincie Groningen uit?

Sam: “Als voor mij als niet-Groninger duidelijk wordt dat het leeft. Bijvoorbeeld als de lokale 3voor12 erover geschreven heeft, ofzo. En het betekent niet per se dat je veel uitgebracht hoeft te hebben. 15 tot 20 procent op Grasnapolsky had nog helemaal niks uit toen ik ze boekte. Het kan helpen, maar het is geen noodzaak.”

Rob: “Creëer een hoogtepunt in je stad, dan wordt het makkelijker om ook andere locaties te benaderen. En neem de tijd. Met TAXITAXI gingen we eerst allemaal backyard shit uitproberen voordat we het met publiek gingen doen. Een persfoto en zo waren er toen ook al.”

Vraag: Hoe belangrijk is marketing tijdens een show?

Tessaly: “Ik probeer daar altijd op te hameren. Probeer tenminste even een logootje of je naam te laten zien. Dat geeft in elk geval een visitekaartje mee van: dit ben ik.

Rob: “Wat Tessaly zegt is waar. Ook al is het klein, ik heb geen gig gespeeld zonder mijn kit waar TAXITAXI op staat.”

Vraag: Hoe onderscheid je je (in je uitstraling) als artiest?

Sam: “In elk geval niet met hoe je Spotify-profiel eruitziet. Je Instagram moet wel een visuele weergave zijn van wie je bent.”

Tessaly: “En durf brutaal te zijn.”

Sam: “Inderdaad. Je brutaliteit moet niet naar joligheid rieken, maar brutaal zijn is wel goed.”

Vraag: Wanneer heb je een boeker nodig?

Rob: “Er is niet echt een moment waarop je weet dat je het nodig hebt. Je kunt het zelf heel lang doen, maar als je het heel graag wil uitbesteden omdat het je moeite kost, moet je er moeite in steken om ze overal te laten komen.”

Tessaly: “Als je veel aanvragen hebt – al is het alleen maar in het noorden – en dat kunt aantonen, kan het een moment zijn. Maar je merkt ook wel aan jezelf wanneer je het uit handen moet geven. Weet wel dat een boeker niet kan toveren, soms is er gewoon geen spot vrij. Een boeker is een verlengstuk van een artiest, het is echt de artiest die het moet doen. Maar soms kan het ook helpen om niet direct bij een groot boekingskantoor te gaan. De kleinere boekers hebben namelijk wat makkelijkere ingangen bij kleinere evenementen.”

Vraag: Wat zijn jullie laatste tips & tricks om meer boekingen te krijgen?

Tessaly: “Rondom ESNS kun je ruim van tevoren aan cafés/randprogrammering vragen of je er mag spelen. Organiseer meer met mede-muzikanten en zorg dat je zichtbaar bent. O ja, en vergeet niet dat de band waarvoor je support doet niet giga-groot hoeft te zijn.”

Sam: “Ga vanavond nog naar de repetitieruimte om na te denken wat je verhaal is en hoe je dat live vertaalt, zodat je dat morgen in die mail kan zetten en rondsturen.”

Rob: “Speel liever een klein café helemaal plat dan dat je voor een halflege grote zaal staat. Kill it, waar je ook speelt.