Verslag Skills & Knowledge Session #4: SPOTIFY PITCHING 101

Het kan zijn dat je niet naar de laatste Skills & Knowledge Session kon komen. Of dat je niet naar de laatste Skills & Knowledge wilde komen. Al kan het het echie nooit, maar dan ook nooit evenaren: wij staan alsnog voor je paraat. Na afloop van iedere sessie vatten wij hem namelijk voor je samen, zodat geen flintertje kennis verloren gaat. Check hier het verslag van sessie numero 4 dit jaar: ‘SPOTIFY PITCHING 101’, met Sem Anneveldt en Max van Overdam.

Wie waren de sprekers?

Sem Anneveldt is streaming manager en Spotify Campaign manager bij Actuation Music, een internationale platenmaatschappij. Hier is hij in de loop der jaren terechtgekomen, nadat hij vanaf zijn 15e al stappen maakte in de muziekindustrie door elektronische muziek te produceren en te draaien onder meerdere aliassen. Sem kan je van alles vertellen over Spotify playlisting, de do’s and dont’s bij het pitchen voor Spotify Editorials en waar platenmaatschappijen naar kijken als het aankomt op streams.

Max van Overdam is gedreven door zijn missie om de muziekindustrie onafhankelijker te maken. Met zijn ervaring bij succesvolle independent labels en zijn toewijding voor de ontwikkeling van vele independent artiesten vanuit distributiebureau Stormi Capital, zet hij zich volledig in om de independents in hun kracht te zetten. Ondanks zijn persoonlijke passie voor hiphop ondersteunt en begeleidt hij artiesten in alle mogelijke genres vanuit een ware liefde voor muziek.

De lengte van je track

Sem en Max wonden er tijdens de sessie al vroeg geen doekjes om: kortere tracks maken nou eenmaal meer kans om in playlists te komen. Sem was daarover kraakhelder: “Vaak maken tracks onder de 2 minuten veel minder kans. Je moet dus tijdens het maakproces al nadenken over de lengte van je track, wil je het goed doen op Spotify of andere streamingdiensten.”

Een goede ontwikkeling? Max heeft daarover zijn twijfels. “Je kunt erover nadenken, zolang je maar ook die balans houdt als artiest. Als het niet binnen anderhalve minuut kan, moet je je daar ook niet door laten leiden. Maar het is wel goed om je ervan bewust te zijn.”

Mede daarom hamert Sem erop goed voor ogen te hebben welk doel je track heeft. “In de dance scene heb je bijvoorbeeld radio mixes en extended mixes. Extended mixes zijn langere versies van de radio mixes en zijn meer bedoeld om op festivals gebruiken. Radio mixes doen het dan weer beter op Spotify.”

En wat als zo’n kortere versie eigenlijk niet mogelijk is? Ook Sem adviseert dan vooral het artistieke leidend te laten zijn. “Maar dan moet je er wel rekening houden dat je wellicht iets minder streams pakt. Wel kun je jezelf dan de vraag stellen: hoe belangrijk vind ik dat mijn publiek me vindt op Spotify? Misschien wil je juist je publiek binden via live optredens. Veel muziek is daar veel geschikter voor.”

Pitchen aan Spotify

Voor wie er nog niet bekend mee is: als je je track via een distributeur uploadt naar Spotify, krijg je de kans om hem te pitchen. Dat gebeurt via het platform Spotify for Artists, een soort achterkant van Spotify voor artiesten/managers. Door te pitchen aan Spotify maak je kans om in de playlists samengesteld door de streamingdienst zelf te komen: de zogeheten Spotify Editorials.

Sem en Max hebben een aantal duidelijke tips om je kansen te vergroten. Sem: “Zet al je accomplishments – zoals, een show op ESNS of in Simplon hebben gespeeld, gedraaid zijn door een grote dj, of een groot aantal streams hebben behaald op een bepaalde plaat, in je pitch. De playlistcuratoren hebben namelijk geen tijd om op je profiel te kijken.” Max voegt toe: “Lever je release tijdig aan en pitch zo snel mogelijk. En ze vinden marketing-uitingen heel belangrijk. Ze moeten steeds meer kijken naar hoe een artiest zich profileert: is de artiest ook in staat om mensen op een andere manier te bereiken dan Spotify playlists?”

Vraag: Wanneer moet je je pitch uiterlijk aanleveren?

Sem: “Zodra wij minder dan vier weken van tevoren pitchen kunnen we het eigenlijk wel vergeten. Bij elk genre is het handig dat het écht ver van tevoren gebeurt.”

Max: “Als je op de internationale markt mikt moet het echt zes tot acht weken van tevoren. In Nederland is twee weken een beetje het uitgangspunt. Maar als je toch die zes weken aanhoudt, laat je aan Spotify Benelux in elk geval zien dat je er bewust van bent.”

‘Third-party playlisting’

Naast de playlists van Spotify zelf – de Spotify Editorials dus – heb je ook nog de zogeheten third-party playlists. Deze worden gemaakt door gebruikers zelf en kunnen een artiest ook ontzettend veel streams opleveren, aldus Sem. “Je hebt er een aantal ontzettend grote. Een tip om die te vinden is om eerst je genre in te typen in de zoekbalk (bijv. ’techno’) en er dan een mailprovider achter te zetten (bijv. ‘gmail.com’). Bij third party playlists maakt het ook niet uit of je nummer op tijd gepitcht is. Je kunt ze ook benaderen als je nummer net of al een tijdje uit is.”

Q&A

Net als bij vorige sessie was er weer voldoende ruimte voor vragen vanuit het publiek. Er kwamen een aantal rake vragen voorbij:

Vraag: Hoe belangrijk zijn Spotify Pre-saves?*

Sem: “Spotify Pre-saves haken in op de algoritmes en helpen zeker. Ik zou het iedereen aanraden, alleen al omdat je nummer automatisch vaker gedraaid wordt als hij uitkomt. Mijn ervaring is wel dat het steeds minder belangrijk wordt – al wil ik het zeker niet ontmoedigen.”

*Veel distributeurs bieden de artiest de optie op een Spotify Pre-save-pagina aan. Via deze pagina kunnen ze hun publiek een release alvast laten opslaan in hun Spotify-bibliotheek.

Vraag: Hoe belangrijk is het up-to-date houden van je Spotify-profiel?

Max: “Dat maakt niet héél veel uit.”

Vraag: Hoe kom ik bij jullie terecht?

Max: “Wij zijn wel echt een distributiepartner. Wij vinden het belangrijk dat je independent bent en dat ook wil zijn. Veel artiesten onderschatten dat, omdat je zelf voor alle randzaken verantwoordelijk bent. Wij vinden het belangrijk welke visie je hebt, maar ook dat je ziet waar je steken laat vallen. Ook moet er een bepaalde drive en overtuigingskracht zijn in je proces als artiest.”

Sem: “Bij labels komen moet je zien als solliciteren op een baan. Stel je bent beginnend hip-hopartiest en je gaat solliciteren bij TopNotch, is de kans niet heel groot dat je wordt aangenomen. Teken dus eerst bij een kleiner label, maak wat naam, en dan kom je vanzelf bij iets groters terecht.”

Max: “Ook aanwezig zijn bij dit soort evenementen (Skills & Knowledge, red.) is belangrijk. Wees zichtbaar. Ook al ontmoet je misschien niet direct je manager, maar de derde, vierde keer dat je elkaar ziet, bouw je misschien wel een band op.”

Vraag: Wat moet je écht goed op orde hebben om kans te maken voor playlists?

Max: “Consistentie, in elk opzicht. Zowel op social media als bij het uitbrengen van muziek.”

Sem: “Zet accomplishments in de pitch. Dingen die je behaald hebt. Zorg dat je profiel up-to-date hebt. E zorg dat je een visie hebt voor je tracks en ook voor de tracks die nog komen gaan.”