Het kan zijn dat je niet naar de laatste Skills & Knowledge Session kon komen. Of dat je niet naar de laatste Skills & Knowledge wilde komen. Al kan het het nooit, maar dan ook nooit evenaren: wij staan alsnog voor je garant. Na afloop van iedere sessie vatten wij hem namelijk voor je samen, zodat geen flintertje kennis verloren gaat. Check hier het verslag van de laatste sessie van 2024: ‘ESNS HERE I COME!’, met Floris van Luijtelaar (The Vices), Cashmyra Rozendaal (Cashmyra) en Fred Goverde (Fred Goverde en TAXITAXI).
Wie waren de sprekers?
Floris van Luijtelaar is frontman van The Vices, de Groningse band die de afgelopen jaren in sneltreinvaart richting de muzikale top klom. Zo verkochten The Vices al een clubtour uit en deden ze een Europese supporttour voor Nothing But Thieves. De hype verspreidt zich nu naar de VS, waar de band in 2024 een headlinetour deed. In 2025 staan The Vices voor het vierde jaar op rij op ESNS, waarmee ze met recht veteranen van het festival genoemd kunnen worden.
Cashmyra Rozendaal is frontvrouw van het postpunkduo Cashmyra. Cashmyra schrijft over fouten maken, alles dat kapotgaat en pogingen tot het vinden van geluk. Met het debuutalbum Moreel Verwerpelijk stond het duo o.a. al op ESNS20 & ESNS21, speelde
het meerdere malen in Vera en deed het mee aan de Popronde.
Fred Goverde bestormt momenteel de Nederlandse popscene als onderdeel van punkboyband TAXITAXI, waarmee hij vorig jaar o.a. de grote zaal van Vera uitverkocht, de Popronde deed én de Beste Nummer van Groningse Bodem-verkiezing won. Met TAXITAXI stond Fred afgelopen week voor het tweede jaar op rij op Grunnsonic. Met zijn gelijknamige soloproject speelde hij al op eerdere edities van zowel ESNS als Grunnsonic.
Wat het je kan brengen
Floris droomde van kleins af aan al over spelen op ESNS. Toen zijn vader hem tijdens het festival een keer meenam naar de stad, wist hij dat dát was wat hij wilde. “Daarna heeft het heel veel voor ons betekend als band. Het heeft ons veel geholpen bij onze binnen- en buitenlandse plannen.”
In 2022 mochten Floris en The Vices namelijk voor het eerst komen opdraven op het festival. Toen vond echter nog een digitale editie plaats vanwege corona. Vanaf de editie daarna ging het balletje pas écht rollen. “Huize Maas en ESNS @ Air (respectievelijk in 2023 en 2024, red.) hadden heel veel impact. Die waren denk ik zinniger dan de online editie. Vaak willen boekers je gewoon zien, want ook al heb je goede muziek, het zijn en blijven live agents. Dat maakte het tijdens corona ook zo lastig.”
The Vices hielden dus een boeker over aan ESNS, hetgeen TAXITAXI vorig jaar ook overkwam. Dat was deels aan henzelf en deels aan ‘de lovingness van de Groninger scene’ te danken, aldus Fred. “Grunnsonic was pas onze derde show als TAXITAXI en het was helemaal vol omdat we zo veel promotie hadden gemaakt. Later hadden we ook nog een show in de Knarie en toen was het óók helemaal vol. De man die nu onze boeker is heeft dat gezien. Hij is getipt door iemand die fan werd van TAXITAXI en toevallig stage liep bij Radar (TAXITAXI’s boekingkantoor, red.). Toen hebben we op Noorderslag gemeet en een week na ESNS hadden we een agreement.”
Cashmyra voegt toe dat ESNS ook een uitstekende manier is om nieuwe fans voor je te winnen. “Heel muziekmakend Nederland is op dat moment hier. Je moet dus proberen een combinatie van industrieprofessionals en nieuwe fans bij je show te krijgen.”
Hoe pak je het aan?
De juiste mensen
De juiste mensen bij je show krijgen komt je niet aanwaaien. Fred weet er alles van. “We hadden via via dan wel een ingang, maar we hebben van tevoren ook gewoon een mailtje opgesteld en die naar dertig mensen gestuurd van wie we wilden dat ze kwamen kijken. Van podia, tot booking agents, tot labels. Zo van: Hé, we zijn deze guys, dit is wat we doen en dit is ons plan. We zouden het heel vet kijken als jullie komen kijken. Volgens mij is dat het format wat goed werkt.” *
En hoe bereik je die mensen dan? Cashmyra en Floris hebben tips. “Veel e-mailadressen zijn online te vinden”, zegt Cashmyra. “Zalen en boekingskantoren hebben vaak een generiek ‘voornaam@…’-format. Zo kom je heel snel bij het adres van iemand die je wil hebben.” Floris voegt toe: “Vraag iemand die je kent die toegang heeft tot de ESNS Delegate Database. Daar staan de contactgegevens in van iedereen die naar de conferentie gaat.”
*Tip van Fred: Schakel ChatGPT in om de opzet van mailtje te maken. (Fred: “ChatGPT baby”)
De show zelf
Dan de show zelf. Wat moet je wel, en vooral ook niet doen? Floris bijt de spits af. “Als mensen op ESNS na drie nummers weggaan is het niet omdat ze het kut vinden, maar omdat ze het druk hebben. Zet de set dus zo in elkaar dat hij continu interessant is. Als ik nu een clubtour had gehad, zou ik het prima vinden om het licht uit te doen en een nummer in mijn eentje te spelen, akoestisch. Op ESNS kunnen mensen daar een verkeerde indruk van krijgen.” Fred is het daar roerend mee eens: “Stel jullie willen de Popronde doen, en er komt iemand daarvan kijken, dan zou ik er best eens over nadenken als je een spacey nummer van zes minuten wil doen. Je moet ervan uitgaan dat mensen denken: ‘Deze band is lame’, en dan ga jij ze wel even anders bewijzen.” Floris: “En zorg ervoor dat je op tijd begint. Mensen hebben een strakke planning.”
Promotie
Zowel Floris als Fred hamert op de waarde van fysiek promotiemateriaal. Inmiddels mag het verhaal van The Vices-sokken wel befaamd genoemd worden. Omdat Floris altijd al op sokken speelde, besloten ze sokken uit te gaan delen, en die belandden in de handen van menig industrieprofessional. “Dat soort kleine dingen werken altijd wel”, zegt Floris. “Iedereen is dan lam, en als ze dan de dag daarna iets uit hun zak halen…”
Fred deelt, naast dat TAXITAXI volgens hem ‘best wel marketable is’ (“Het zijn gewoon drie teletubbies in pakjes, en de naam is best wel plakkerig”) altijd gratis stickers uit bij shows. Volgens hem zit er veel waarde in het krijgen van iets fysieks. “Neem Droom Dit (band die vorig jaar op Noorderslag stond, red.). Zij hebben heel lang handgemaakte boekjes geschreven en uitgedeeld. Ze maakten er echt iets van twintig per show en deelden die gewoon uit. En het past ook heel goed bij hen, omdat zij hele persoonlijke, emotionele, artistieke muziek maken.” Floris: “Deel gewoon iets uit. Er zijn zo veel mensen, de kans is zo groot dat het iets doet… En hardwerkende mensen spreken industrieprofessionals altijd erg aan.”
Twee potentiële routes: Grunnsonic en Hit the North
Eén ding dat Floris, Fred én Cashmyra gemeen hebben, is dat ze alle drie zowel via Grunnsonic als Hit the North op ESNS hebben gestaan. Om daarvoor in aanmerking te komen, is ‘relevantie’ het sleutelwoord, aldus Cashmyra. “Dit jaar (2024, red.) heb ik er bewust geen moeite in gestoken, omdat ik een plaat heb gemaakt waarvan de eerste single in februari uitkomt. Ik ben veel geïnteresseerder in 2026. Maar toch raad ik aan wel ergens te spelen, omdat heel muziekmakend Nederland er is.”
Floris stond net als Cashmyra op Grunnsonic 2020. Sindsdien is er op zijn zachtst gezegd veel gebeurd. “Na de editie van 2024 stond ons internationale team. Daarna konden we niet heel veel kanten meer op, of het moest Noorderslag zijn. Daar willen we ook wel laten zien dat we klaar zijn voor de grote festivals in Nederland. Toen we op Grunnsonic stonden, hadden we veel minder aanknopingspunten. Het is wel goed om voor jezelf duidelijk te hebben wat je uit een bepaalde editie wilt halen.”
Q&A
Het tweede deel van de sessie bestond net als de vorige keer uit een Q&A. De volgende vragen en antwoorden kwamen voorbij:
Vraag: Wat is het beste contact dat ESNS jullie heeft opgeleverd?
Fred: “De boeker. Dat was zo’n stap omhoog als uitvoerend artiest, qua gage, vette shows en headspace. Er is nu gewoon iemand voor ons aan het rennen met een netwerk en die goed op de hoogte is van wat er allemaal gebeurt in een jaar. Ook al bestaat TAXITAXI over vijf jaar niet meer , we hebben wel hele goede contacten opgedaan. En het bezorgt je street cred.”
Cashmyra: “Voor mij was het vooral waardevol om contacten warm te houden. Ik heb mijn agent namelijk gevonden via de Popronde. En het label op ESNS te hebben gestaan. is gewoon heel waardevol.”
Floris: “De Duitse boeker, denk ik. Duitsland is een belangrijk land voor ons om een goede boeker te hebben. Aan het begin van een carrière is een boeker veel belangrijker dan een label.
“Met The Vices hebben we altijd een boeker gehad. Met mijn vorige band had ik drie, vier jaar lang een boeker. Het begin vond ik het allermoeilijkst. Het was heel veel uitproberen en niet goed doen en er daardoor achterkomen wat je wilt doen. Maar uiteindelijk moet je iets vinden waardoor het balletje gaat rollen. Het is heel goed een plan te maken, waardoor je onder andere ook in Popronde kunt komen. Ik ben volgens mij vier, vijf keer afgewezen voor Popronde.”
Vraag (aan Fred en Floris): Hoe pakken jullie social media aan?
Fred: “Wij maken veel filmpjes, die ik zelf gewoon edit in TikTok. 60% van de ideeën daarvoor komt van Rob Stefano, hij is fucking grappig. Het vervelende is dat als ik geen zin heb, er niks gebeurt. En ik had de afgelopen tijd niet zo veel zin.” *
Floris: “Ons team maakt een contentkalender: wij zeggen wat we willen en zij stellen hem samen. Maar we posten het wel allemaal zelf.”
** Tip van Fred: Volg @bacons.bits op Instagram als je meer following wilt. Die geeft je daarvoor veel do’s and dont’s.
Vraag: Wat doen jullie met branding?
Fred: “Bij Popronde en ook na de show in Vera waren er mensen van: ‘Yo, ik ken jullie van TikTok’. Dat vond ik het grootste compliment ooit, want dat is waar het internet voor bedoeld is. Ik wilde gewoon heel graag iets maken wat heel leuk zou zijn om live bij te zijn. En wat niet moeilijk was om te verkopen, want ik vond dat heel moeilijk bij mijn eigen project. Alles wat we met dit project pushen, is waar we leuke filmpjes van kunnen maken. Daar maken we dan ook de singles van.”
Floris: “Ons brandingverhaal begon pas echt met Anna (Oosterling, brandstrateeg, red.) bij Hit the North. Zij kwam er met ons achter wat onze kern was. Daarvoor dacht ik nog: ‘Branding is helemaal kut’, maar op een gegeven moment zag ik dat het eigenlijk fucking leuk en creatief was. Ik ben zelf visueel heel slecht, maar Jona, onze andere gitarist, is daar heel goed in. Hij kan dat heel goed leiden en richten. De hele beleving van de muziek wordt nu ook veel sterker, en dat is hard.”
Cashmyra: “Het woord ‘promoten’ vind ik een beetje goor. Wat voor mij daarom heel goed helpt, is gewoon iets uit trots vertellen. Dat is al promotie. Uit trots vertellen over een project waar je oprecht enthousiast over bent.”
Vraag: Is goede content belangrijk voor iets als de Popronde?
Fred: “Popronde wil altijd een plan zien. Als je zegt: ik ga dit en dit uitbrengen en je vertelt je content- en brandingplan erbij, ja, daar kunnen ze wel wat mee.”
Floris: “Visuele branding met ook een ‘waarom’ erbij sturen wij naar iedereen met wie we werken.”
Vraag: Wat moet er absoluut in je EPK (Electronic Press Kit)?
Floris: “Sicke live footage.”
Vraag: Wat is nog één tip die je mee wilt geven rondom ESNS?
Cashmyra: “Volgend jaar is er weer een kans. Elk moment is een leermoment, mijn focus ligt eigenlijk pas weer op volgend jaar. Dat zie ik ook als een moment om me weer opnieuw te kunnen presenteren. Die ene keer gaat niet the holy grail zijn.”
Fred: “Begin zo vroeg mogelijk met voorbereiden en maak ervan wat je ervan kunt maken. En anders: fuck it, volgend jaar is er weer een jaar.”
Floris: “Niks is onmogelijk. Als je zo denkt, kun je echt fucking veel.”