Popmeeting 2020 verslag
Hoe ga je als organisator om met de coronamaatregelen?
Woensdag 18 november 2020 werd de popmeeting voor het eerst online gehouden. Dit jaar met Frank Satink (eigenaar Goomah music, boeker bij o.a. Zwarte Cross en Dauwpop) en Chris Garrit (eigenaar EM2, muzikant en voormalig Nachtburgemeester van Groningen) als sprekers. Het thema ‘Ondernemen in coronatijd’ werd interactief besproken via Zoom om elkaar te motiveren en inspireren.
De host van deze avond was Douwe Doorduin samen met co-host Ineke Kuiper. De avond werd ingeleid door een voorstelronde van de gastsprekers, waarna iedereen een opgenomen interview met Frank Satink te zien kreeg.
Chris Garrit – EM2
EM2 is een duurzame evenementenlocatie op een bijzonder stukje Groningen. Daarnaast zijn ze ook een podium voor openbare activiteiten waarin ze streven naar een brede culturele programmering. Toen het organiseren van muziekevenementen niet meer kon, ging EM2 aan de slag met lokale ingrediënten en begon het te lijken op een restaurant. Met de maatregelingen en mondkapjes plicht vanaf 1 december wordt ook deze aanpak lastig om te onderhouden. Daarom gaat EM2 zich focussen op livestreams met bijvoorbeeld bands!
Frank Satink – Goomah Music
Goomah Music is een platenlabel, boekingskantoor en managementkantoor. De laatste tijd zijn ze bezig met nieuwe muziek ontdekken, sessies op te nemen en achter de schermen administratief alles voor elkaar te hebben. We kijken een interview met Frank Satink, hoe is hij Goomah begonnen, wat doet hij zoal en hoe gaat het nu met hem en zijn bedrijf? Ineke zoekt hem op in Zwolle in een vooraf opgenomen interview.
De Zoom-meeting wordt vervolgens verdeeld in twee groepen: een groep die stellingen bespreekt met Chris Garrit en een groep die met Frank Satink een Q&A sessie doet.
Stellingen met Chris Garrit:
De gasten krijgen een aantal stellingen voorgelegd door Chris Garrit, waarna deze uitvoerig worden besproken.
1e stelling: Het Groningse popveld kan zich prima redden zonder bijdrage van de gemeente.
De meeste mensen zijn het erover eens dat de popsector wel geld vanuit de overheid nodig heeft, tijdens corona maar ook daarna. Wanneer er wordt geïnvesteerd in de sector kan het floreren, vooral na een periode als deze.
2e stelling: Artiesten die zich publiekelijk uitspreken tegen de corona maatregelen moeten worden geboycot.
Podia doen hun best om zich aan de regels te houden, daarom wordt dit ook verwacht van de artiest. Aan de andere kant moet de artiest zich toch aan de regels houden tijdens het optreden en hoeven de uitspraken geen probleem te vormen.
3e stelling: De nieuwe maatregelingen rondom corona zijn niet werkbaar.
Iedereen is eens. Een grote zorg zijn de financiële middelen die nodig zijn voor ondernemers om te blijven werken. Er zijn weinig inkomsten en sponsoren hebben het zwaar. Belangrijk bij het aanvragen van subsidies is om alsnog aan te vragen wat je wilt, dit kunnen de gekste ideeën zijn en laat het aan iemand anders over om het afkeuren.
Een andere zorg is de anderhalve meter waarborgen. Bij elk evenement is dit anders. In theaters kunnen mensen op afstand zitten, maar op festivals wordt dit moeilijk. Kijk daarom goed naar wat je nodig hebt om het evenement toch door te laten gaan en sluit niet zomaar iets uit.
4e stelling: Sneltesten voor evenementen moeten worden verplicht.
Als dat de oplossing is om weer open te gaan, dan moet dat sterk worden overwogen. Maar wie gaat dit financieren? En hoe betrouwbaar en snel zijn de testen nou echt?
Gesprek met Frank Satink:
De gasten gaan in gesprek met Frank Satink, er worden vragen gesteld en nieuwe ontwikkelingen in het popveld worden besproken.
Waar kun je, je het beste op inzetten; dat in 2021 alles weer kan qua muziekevenementen? Moet je wel open als er maar een beperkt aantal mensen zijn toegestaan en past dat wel? Hoe maak je die afweging? Veel evenementen zijn daarom steeds vaker online te volgen.
De opkomst van livestreams is een interessante ontwikkeling. De livestreams van Direct en Billie Eilish zijn hier een goed voorbeeld van. Voor 30 dollar kon je bijzondere en dynamische streams volgen. Deze streams hadden een groot bereik omdat dit bekende namen zijn met een groot budget.
Voor kleinschalige livestreams is het moeilijk om geld terug te verdienen, maar het is een goede manier om een connectie te onderhouden met je publiek en om de bands een platform te geven. Voor een livestream kijk je met de bands wat er geregeld kan worden en hoe zij tot hun recht komen op het scherm (locatie, licht, sound, vormgeving). Ook rondom de act van de band is er veel mogelijk. Denk aan interviews, soundcheck en backstage beelden. Als je er iets speciaals en dynamisch van maakt, dan komt het huiskamers wel binnen.
Aan het einde van de avond sloten we gezamenlijk af. Dit keer kon er geen borrel plaatsvinden, maar hopelijk volgende editie wel! Wil je hier dan ook bij zijn mail dan naar ineke@popgroningen.nl!