Verslag online Skills & Knowledge Session #3
Verslag van Skills & Knowledge sessie #3 Gas Op Die Lollie! Optredens fixen in NL, dinsdag 9 juni 2020 via JITSI, Spreker: Ties Timmers van Radar Agency. Er waren ongeveer 30 deelnemers.
Als boeker ben je in feite onderdeel van het team van de artiest. Je bent de belangenbehartiger voor alles op gebied van live shows. Dat gebeurt meestal op exclusieve basis (dus maar 1 boeker per act en alle shows gaan via de boeker) en het tarief is meestal 15% van de gage.
Waar ben je als boeker vooral mee bezig?
- Scouten van bands die passen binnen je roster/bureau
- Netwerk kennen (ook labels en EU-agenten)
- Zalen & festivals kennen
- Strategie & plannen maken (bijv. In samenwerking met het management en de acts over releases van muziek en wanneer tours plaatsvinden; zij beslissen wanneer en de boeker start dan met het boeken van shows)
- Boeken (& contracten en facturen organiseren en versturen)
- Heel veel communicatie!
Workflow
1. Scouten
Verschillende categorieën:
- Ticketverkopers (bands die goed tickets zouden verkopen, of binnen 1-2 jaar)
- Festivalacts (partybands, acts die mensen laten dansen, weer of geen weer!)
- Niches (bijvoorbeeld punk, jazz, blues, country, wereldmuziek etc.)
2. Pitch maken
Waarmee je de act verkoopt
- Meestal 1 heel goed filmpje, max 3. (festivalact? laat publiek zien!)
- Releases
- Media aandacht (optredens bij 3fm, links naar stukken in NRC, Volkskrant etc, gebruik zoveel mogelijk links ipv tekst )
3. Tour plannen
In overleg met management en label
- Minstens een half jaar vooruit werken
- Strategie (uitverkopen? randstad of breder? Icm releases? meet & greet?)
- Support act of double bill of hele avond incl DJ’s?
- Historie (hoeveel tickets in welke steden, welke festivals- dit bijhouden is belangrijk voor de toekomstige shows)
- Regioconflicten (breda/tilburg, arnhem/nijmegen, rotterdam/den haag, etc)
4. Deals
Van uitkoop tot deurdeal en alles tussenin.
- Bij zalen is garantie + 80/20 verdeling van de inkomsten vrij standaard, bij festivals een fixed fee. Garantie die je eist bepaal je iom het eventuele management van act.
- “Promoted show” kan ook, dan huur je in feite de zaal en doe je alles zelf. Dus deal, kaartverkoop, promotie, productie. Levert meestal meer geld op maar meer risico.
- Corporate shows, vaak maatwerk
- Catering, hotels, vluchten, ground transport, licht & geluid, etc?
- Costings: schatting inkomsten en uitgaven die later gesettled wordt (zie 9). Let op servicekosten & lidmaatschap.
- Vastleggen in contract en facturen sturen & opvolgen
5. Aankondigen & promotiemateriaal
In overleg met management en label
- Alle zalen tegelijk? Ook zorgen dat acts het zelf op hun pages plaatsen, zodat volgers het zien
- Announce & on sale tegelijk of gescheiden? Dus bijvoorbeeld eerst de shows aankondigen + datum dat je on sale gaat, en op die datum dus pas de ticketverkoop open gooien (meestal een week of 3 dagen later).
- Ziet het promotiemateriaal er goed uit? Soms gebruikt de zaal verkeerde artwork of vergeten ze de release te melden in de tekst, etc. Goed om het te controleren!
6. Promotie shows
Dit doet de zaal/festival en de act zelf.
- Controleren dat ze het echt ook voldoende doen en waar nodig sturen
- Bij een “promoted show” doe je dit helemaal zelf! Of je huurt iemand in.
7. Preproductie shows
Zorgen dat iedereen alle info heeft.
- Rider is hierbij erg belangrijk. Meestal 1 pdf maar kunnen er soms meer zijn: technical rider, hospitality rider, light rider.
- Elk boekingskantoor doet dit net anders en geeft hier net wat meer of minder service. Je zal hoe dan ook als artiest hier ook mee bezig moeten (denk aan parkeerplekken, get in tijd, visas, etc)
8. Shows bekijken, feedback geven, netwerken
- Zorgen dat je al je acts regelmatig live ziet om samen te zorgen dat de show beter wordt.
- Zorgen dat je alle zalen en festivals kent én hun programmeurs zodat je precies weet wat je waar moet aanbieden.
- Showcasefestivals zijn hier heel goed voor (ESNS, Great Escape, Reeperbahn, Transmusicales, Mama, etc), met name om programmeurs te ontmoeten.
9. Settlements
De afrekening maken met de zaal, alleen voor clubshows. Dit is een overzicht van alle daadwerkelijke inkomsten (hoeveel tickets zijn er uiteindelijk verkocht?) en uitgaven (extra kratje bier opgezopen in de kleedkamer? hotel moest een upgrade krijgen?) waar de uiteindelijke gage uitrolt.
Tools die we gebruiken als boekers
- ABOSS (boekingssoftware)
- Google maps (regioconflicten)
- Google sheets (overzicht programmeurs, kaartverkoop)
- EB Festival guide (naslagwerk)
- Google docs (pitches)
- Dropbox (riders, contracten, facturen)
- Slack (interne communicatie)
- Spotify for artists of Chartmetric oid (voor bepalen strategie)
Dit alles doen boekers voor 15%
Dat is niet veel. Dus verdien je nog weinig (zeg <700 euro per show)? Dan is alle tijd die een boeker in je stopt een investering, in de hoop dat je over 1 of 2 jaar wel de hogere gages verdient. En over het algemeen kost een beginnende act meer tijd dan een gevorderde, dus ga goed met die tijd om.
Tips als je het zelf doet
Waarom lukt het boekers wel shows te boeken en is dat zelf soms erg lastig? Boekers kennen de programmeurs, de speelplekken en de markt qua prijzen, we zijn to the point en naast beginnende acts hebben we natuurlijk ook gevorderde acts die veel zalen graag willen hebben. Onderdeel zijn van zo’n roster kan dus erg veel helpen.
Tips als je het zelf doet:
- Niemand heeft tijd. Houd je mails en info kort en kernachtig! Stel je vraag meteen. Stuur maar 1 filmpje en misschien een private soundcloud link naar je aankomende release. Geen overdreven geachte dit en dat, want: too long didn’t read.
- Werk vooruit! Programmeurs werken minimaal een half jaar vooruit. In de theaterwereld is dat zelfs een jaar of meer. Je kan never nooit een tour opzetten die over een maand of 2 zou moeten plaatsvinden, te kort dag.
- Kom met een zo concreet mogelijk voorstel. Welke maand wil je in die zaal spelen, welk podium op dat festival, hoeveel garantie ben je ongeveer naar op zoek, hoeveel kaarten denk je te gaan verkopen en voor hoeveel euro per ticket? Wil je een support meenemen op eigen kosten of DJ’s en er een complete avond van maken? Of wil je zelf support komen spelen, geef dan meteen aan voor welke band op welke datum.
- Let op regioconflicten. Ga niet in dezelfde maand in Uden en Den Bosch spelen bijvoorbeeld. En ga niet te vaak in je eigen stad spelen, zorg dat je fans niet verzadigd raken en dan niet meer komen.
Algemene tips voor beginnende acts:
-
- Promotie! Veel muzikanten willen alleen maar muziek maken. Begrijpelijk, maar imago en het cultiveren daarvan is meeega belangrijk, zo ook het promoten van je eigen shows. Dat doe je niet door te roepen ‘koop tickets!’, denk na over wat je fans van je willen en geef ze dat. Dan kopen ze op een gegeven moment vanzelf kaartjes.
- Om te helpen bij je imago: ga brainstormen met de creatievelingen van de act. Schrijf woorden om je bandnaam heen, geef het papier door en laat de volgende op die woorden verder brainstormen. Zo kun je goed tot strategieën komen voor je imago, socials, etc.
- Film je live show! En bekijk die met de hele band in plaats van een repetitie. Zorg voor een open en veilige sfeer en geef elkaar zo goed mogelijk feedback.
- Maak plannen voor 2 jaar, wat willen jullie bereiken? Waar willen jullie staan?
- Hoe ga je opvallen? Kan door 1) muziek 2) imago 3) liveshows. Ken daarvoor je scene zodat je weet wat gebruikelijk is en wat nog niemand doet. Een populaire act doet altijd iets nieuws maar houdt ook veel hetzelfde, zoek die balans. Kan je zoeken in de muziek, maar dus ook in de vormgeving, het verhaal of je aanpak an sich.
- Ga je een boeker benaderen? Boekers letten op of muziek hun raakt, of dit op lange termijn tickets kan verkopen, of het flink gestreamd gaat worden en gedraaid kan worden op de radio – of het moet iets zijn wat mensen trekt op een festival, dus een steengoede liveshow. Stuur in je mail naar de boeker dus een filmpje naar hoe het er live uit ziet. Laat ook weten wat je plannen voor het komende jaar zijn en stuur een private soundcloud linkje mee naar een aankomende release. Geen 500mb in een wetransfer dus. Is er iets aan het verhaal van de act van superbelangrijk is? Hou het kort, max 2 zinnen bijvoorbeeld.
Gigs in tijden van Corona
Streaming
Is niet hetzelfde als live optreden, maar lijkt meer op tv of youtube maken. Live muziek op tv? Is er nauwelijks. Met een reden: de meeste kijkers vinden het saai.
Live muziek op youtube? Wordt ook veel minder goed bekeken dan andere content. Op youtube plaatsen artiesten videoclips, of ze vloggen, achter de schermen, interviews, etc. Dus bedenk wat je kan doen om waarde toe te voegen.
Daarvoor moet je weten waar de waarde van je act ligt. Wat zijn je USPs (unique selling points) om maar even een vies woord te gebruiken? Bijvoorbeeld:
- Ben je een echte knallende live festivalact? Dan wil je dansend publiek zien en voelen. Misschien kan je via zoom iets bedenken, dat je publiek er digitaal bij is en zich verkleed met snapchat-filters? En dan die zoom achter de band beamen en dat weer streamen?
- Ben je een intieme singersongwriter? Zorg voor inkijkjes thuis om die intimiteit te vergroten. Beantwoord vragen, vertel persoonlijke verhalen, haal er voorwerpen bij, ga echt de interactie aan. Zorg dat het basically meer op vloggen gaat lijken :).
Andere dingen waar je aan kan denken, even een brainstorm:
- Donaties. Zorg voor een QR-code van een Tikkie in beeld bijvoorbeeld. Of Patreon, petje.af, ook allemaal goed. Besef je wel dat je publiek waarschijnlijk maar 1 keer doneert, dit is geen businessmodel!
- Tickets verkopen voor een stream werkt alleen voor grote namen.
- Verzamel partijen (festivals/zalen/andere acts) voor een groter bereik.
- Spelen voor een green screen? Hebben ze bij Annabel in Rotterdam.
- Live dansers erbij?
- CGI. Live met Tupac op podium 🙂 alles kan met beeld.
- Pakketten laten bestellen. Met drankjes, merch, of iets wat publiek nodig heeft tijdens de stream?
- Kleurfilters, layering, augmented reality.
- Q&A, interviews
- Backstage, achter de schermen filmen en opnemen o.i.d.
Dit gaat allemaal echter nooit live vervangen! Dus benader het ook niet zo. Benader het als nieuwe content, een andere manier van interactie. Je kunt wel de stelregel hanteren: gaat dit sowieso minder tof worden dan een live show? Zo ja, dan zou ik het niet doen. Je hebt zelfs kans dat het je live imago verpest.
1,5m shows
Dit artikel geeft de stand van zaken goed weer: https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/27/popconcerten-mogen-weer-maar-hoe-a4001015
Er zijn bijvoorbeeld deze shows:
- BIRD on the Block (Rotterdam). Spelen in appartementenblokken, op een balkon, voor de bewoners.
- Walk the Line (TivoliVredenburg, Utrecht). Een lint van concerten door het hele gebouw, 15 min per show met 30 man.
- De tuin van Burgerweeshuis (Deventer), passen 100 man in, 1-4 shows kan je spelen.
Er is veel meer, ga op zoek in je eigen stad wat er al gebeurt. Maar nog beter: ga naar de plekken die je zelf kent, waar ruimte is, en benader zelf die kroeg of dat park om te kijken of je daar een 1,5m-show kan organiseren. Dat kost veel tijd (denk aan verplichte protocollen) maar ik merk wel dat mensen in deze tijd creatiever zijn en eerder open staan voor dingen die daarvoor nooit zouden kunnen.
What else?
Gebruik deze tijd om ijzersterke songs te maken en je imago te vinden! Ga brainstormen, film de band als je speelt tijdens een repetitie desnoods en ga dat met z’n allen kijken, denk na over wat je wil zeggen als act, wat je wil uitstralen, hoe je dat kan overbrengen in je vormgeving, in je (licht)show, op social media, etc. En vraag je ook af: wat zouden fans van ons willen? Meestal wil je als fan ergens bijhoren, dus kweek die wens, ook al is je publiek er nog niet. Kijk ook rustig af van andere acts die je tof vindt, hoe doen zij het en kopieer het gewoon. Bij elke kopie voeg je namelijk altijd iets van jezelf toe.
Ga hier terug naar de informatie over de Skills & Knowledge Sessions door POPgroningen.